Een liefhebberswagen voor het geld van een stadsauto? Geen probleem. Met deze drie modellen is het lekker sturen voor nog geen 10 mille.

BMW 3 Serie (2005 – 2012)

bmw-3-serie-liefhebbersauto-autovisie-nlbmw-3-serie-liefhebbersauto-autovisie-nl


Het is niet gek dat zoveel autoliefhebbers kiezen voor een BMW. Een reguliere 3 Serie is al een heerlijk rijijzer en daar is gelukkig genoeg aanbod van. Een goede BMW stuurt als een scheermes en is desondanks heerlijk comfortabel. Voor de ruimte moet je zo’n auto niet kopen, zeker niet wanneer je interesse uitgaat naar een sedan. Maar wat het verbruik betreft, hoef je het model niet te mijden: een keurig bereden 320i rijdt 1 op 12. Bij een autobedrijf in Dronten vinden we een plaatje van een zilvergrijze, handgeschakelde 320i High Executive (2006, 117.000 km) voor € 9.950. Inclusief BOVAG-garantie.

Oordeel van de Wegenwacht

Veel elektronicaproblemen zijn te herleiden tot wat er zoal vastzit aan de accu. De Wegenwacht weet een trucje waardoor je weer op eigen kracht verder kunt, maar een reparatie is naderhand noodzakelijk. Een benzinemotor die plotseling slecht loopt, valt te herleiden tot een vastzittende nokkenasverstelling. Dat is meestal een kwestie van vuil in een stekker. Bepaalde motoren hebben een elektrisch bediende waterpomp die er mee op kan houden. Als de bestuurder niet tijdig opmerkt dat de temperatuur oploopt, kan zo’n euvel tot hoge kosten leiden.

Lexus IS250 (2005 – 2013)

Lexus IS - liefhebberswagen - Autovisie.nlLexus IS - liefhebberswagen - Autovisie.nl


Dat deze Lexus aandoet als een BMW is niet verwonderlijk, want beide modellen zijn ongeveer identiek van opzet. Het zijn alle twee achterwielaangedreven sportsedans. De V6 van de Lexus klinkt fraai, zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Z’n zesbak schakelt subliem, maar een automaat past ook heel goed bij de Japanner. Het onderstel is vrij sportief afgestemd (oneffenheden komen dus nadrukkelijk de cabine binnen). De ruimte op de achterbank houdt niet over, evenals de bagageruimte. Gemiddeld rij je er 1 op 10 mee. Via www.gaspedaal.nl traceren we een prachtige zwarte uitvoering in Meeuwen. De IS komt uit 2007, heeft 173.000 kilometer gelopen en beschikt voor € 9.950 ook nog eens over een zijdezachte automaat.

Oordeel van de Wegenwacht

Er gaat weinig mis met een Lexus zoals deze. Starten gaat bij een handgeschakelde versie alleen wanneer de koppeling wordt ingetrapt, maar het schakelaartje dat dit regelt, schiet wel eens los. De Wegenwacht herstelt dit ter plekke, maar er moet wel een nieuwe schakelaar in. Heb je een lege accu, dan kan het voorkomen dat de IS de sleutel niet herkent. Ook dat is zo verholpen.

Volvo S60 (2000 – 2010)

Volvo S60 - liefhebberswagen - Autovisie.nlVolvo S60 - liefhebberswagen - Autovisie.nl


De Volvo S60 is heerlijk comfortabel. De voorstoelen van Volvo zijn legendarisch, het bedieningsgemak geldt als voorbeeld voor menig concurrent en het onderstel heeft een fijne afstemming. De 140 pk sterke, 2.4-liter benzinemotor geldt als de plezierigste krachtbron, het liefste gekoppeld aan een automaat. Wees niet benauwd voor exemplaren met een hoge kilometerstand, want met zo’n S60 rijd je desnoods een half miljoen kilometer. Je vindt zulke auto’s gewoon bij de officiële dealer, als blijk van vertrouwen in hun product. In Dirkshorn staat zo’n gedroomde uitvoering; een 2.4-liter benzineversie uit 2007 met anderhalve ton op de klok. Voor € 9.850 mag –ie mee naar huis, mits je de afleveringskosten er af weet te praten.

Oordeel van de Wegenwacht

Kwetsbare elektronica is ook bij Volvo een belangrijke stoorzender. Onder de voorruit zitten enkele stekkers en verbindingen. Vocht en vuil kunnen daar eenvoudig doordringen, wat voor de raarste storingen kan zorgen. De Wegenwacht maakt de boel droog en schoon. Zijruiten die plotseling niet meer open of dicht willen, zijn ook bekend. De Wegenwacht kan zo’n euvel tijdelijk verhelpen, maar definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden. Herrie bij de achterwielen komt van losgelaten remvoeringen in de trommels van de handrem.

Ons advies

Merkvoorkeur speelt hier een grote rol, maar wij kiezen voor de BMW. De aantrekkingskracht van de fabrikant is snel verklaard wanneer je met een van hun modellen rijdt.