Op zoek naar een semi-terreinwagen waarmee je op kantoor kunt komen voorrijden, maar die ook raad weet met een flinke aanhanger? Voor € 20.000 kom je dan een heel eind. Kijk maar!

Audi Q5 (2008 – 2017)

Audi Q5


Ook na tien jaar is deze Q5 nog een keurige verschijning. Het interieur biedt het afwerkingsniveau dat je mag verwachten, met een opvallend goede ergonomie. De SUV is ook lekker ruim, met minimaal 540 liter bagageruimte. Daarbij biedt de Audi een hoge zit. Hij rijdt comfortabel, zolang je niet voor een versie op al te grote wielen kiest. Anders voelt hij al gauw te ‘hard’. De hybride-versie mag geen aanhanger trekken, de 2.0-liter benzine wel twee ton. Het gemiddeld verbruik van die motorisering bedraagt 1 op 8. Bij een autobedrijf in Vijfhuizen stuiten we op een rijk aangekleed, donkergrijs exemplaar (2009, 114.000 km) dat voor € 19.950 de jouwe kan zijn.

Oordeel van de Wegenwacht

De elektronica in de stuurkolom kan de auto stil leggen, maar dat lost de Wegenwacht op. Dat geldt ook voor een elektrisch bediende handrem die niet los wil komen. Bij de TFSI-benzineversies is het belangrijk het oliepeil goed in de gaten te houden en eventueel bij te vullen. De S-tronic transmissie kan ofwel slecht schakelen – dan is een ‘reset’ voldoende - of inwendige sluiting maken. Dat laatste is een kostbare grap.

Kia Sorento (2009 – 2015)

Kia Sorento


Deze generatie van de Sorento is niet meer de modernste. Dat kun je met name zien aan het interieur. Gevoelsmatig is het een grote en zware auto om te rijden, maar met een gewicht van 1.600 kilo blijkt het de lichtste van dit drietal. Het rijcomfort is redelijk, maar eenmaal op snelheid hoor je nogal wat bandengeluid. Verder doet de besturing doods aan. De Kia is wel lekker ruim en biedt minimaal 530 liter bagageruimte. Een 2.0-liter benzineversie mag twee ton trekken, met een gemiddeld verbruik van 1 op 8. Ze zijn alleen niet dik gezaaid. Via gaspedaal.nl ontdekken we bij de merkdealer in Velserbroek een bruine X-clusive (2010, 96.000 km) voor € 17.950.

Oordeel van de Wegenwacht

De Sorento is zo goed als onverwoestbaar. Wat wel eens gebeurt, is dat de stekker van de brandstofpomp losraakt. Daardoor houdt de motor ermee op. Het is even werk (de complete achterbank moet eruit), maar de Wegenwacht zet die stekker vast en de Sorento rijdt weer. Het komt ook voor dat de contactsleutel stoort, waardoor de auto niet valt af te sluiten. Een kleinigheidje, dat eveneens ter plekke kan worden opgelost.

Lexus RX450h (2009 – 2015)

Lexus RX450h


Als je eenmaal aan de vormgeving van deze Lexus gewend bent, vallen het lage geluidsniveau, de souplesse van de aandrijflijn en het algehele bedieningsgemak op. De RX450h is namelijk een hybride, met een mooie V6, een elektromotor en een traploos werkende, automatische transmissie. Desondanks mag de Lexus een aanhanger van 2.000 kilogram trekken.  Ondanks zijn hogere gewicht (twee ton) is het de zuinigste semi-terreinwagen op deze pagina: 1 op 12. Het interieur is ruim zat, maar de bagageruimte is met 500 liter bescheiden voor een auto van dit formaat. Bij de merkdealer in Rotterdam wordt voor € 19.995 een zwarte ‘Preference Pro’ (2010, 174.000 km) aangeboden, waar wij zeker naar zouden gaan kijken.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij dit type Lexus komt het wel eens voor dat de zogenaamde ‘servicestekker’ van het hybridesysteem losraakt. De auto weigert dan dienst. Gelukkig kun je eenvoudig de automaat uit de parkeerstand halen, waardoor de auto naar een veilige plek valt te rollen. In verband met de hoogspanning gebruikt de Wegenwacht speciaal geïsoleerde handschoenen om de stekker weer vast te zetten. Als de batterij van de afstandsbediening leeg is, kan de RX niet op slot. Koop daarom uit voorzorg een extra batterijtje en bewaar dat in het handschoenenkastje.

Ons advies

Ondanks de hogere kilometerstand van het gevonden exemplaar zouden wij voor de Lexus kiezen. Dankzij zijn onverwoestbare techniek maakt die kilometerstand niet zoveel uit. Bovendien rijdt de semi-terreinwagen heerlijk en is het de zuinigste van de drie.