Ze hangen qua ruimte een beetje tussen een personenbus en een ruimtewagen in, de drie auto’s in dit dossier. Handige types met de buitenmaten van een stadsauto.

Honda Jazz (2008-2015)

Dossier - Honda Jazz - Autovisie.nlDossier - Honda Jazz - Autovisie.nl


De slimmigheid van de Jazz zit in de constructie van de achterbank, waarvan de zitting kan worden opgeklapt. Op die manier kun je achterin grote en onhandige bagage vervoeren. Bovendien valt hij in zijn geheel te verschuiven. De Jazz stuurt scherp, schakelt fijn en rijdt gemakkelijk 1 op 15. Via gaspedaal.nl komen we bij een autobedrijf in Zeijen terecht, dat een zwarte Jazz uit 2009 (automaat, 70.000 km) aanbiedt. Prijs € 9.895, ex rijklaarmaakkosten.

Oordeel van de Wegenwacht

De kwaliteit van Japanse auto’s wordt dubbeldik onderstreept door de Honda Jazz. Er is bij de Wegenwacht niet één mankementje bekend. Dit is een auto voor mensen die graag ‘op zeker gaan’. Áls de Wegenwacht al bij een Jazz wordt geroepen, is dat voor problemen die niets te maken hebben met de auto zelf. Een lekke band bijvoorbeeld, of de verkeerde brandstof in de tank.

Nissan Note (2006-2013)

Dossier - Nissan Note - Autovisie.nlDossier - Nissan Note - Autovisie.nl


De Note is gebaseerd op de techniek van de Micra. In deze ruimteversie is de bagageruimte verdeeld in vakken. De Japanner biedt heel veel opbergruimte, zoals onder de zitting van de rechtervoorstoelDe achterbank is niet alleen in delen om te klappen, maar kan ook worden verschoven. Zelfs met de bank in de voorste stand biedt de Nissan genoeg ruimte voor twee volwassen passagiers. De besturing is wat doods, maar de Note rijdt comfortabel. In Harmelen staat een metallic grijze Note in nieuwstaat (2012, 27.000 km), voor € 9.750 excl. afleveringskosten.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht weet van de Note een paar opvallende zaken die weleens voorkomen. Door een fout in het contactslot blijft de startmotor soms doorlopen. Het startrelais laat het ook wel eens afweten. Verder kan de distributieketting oprekken, waardoor de krachtbron steeds slechter gaat lopen. Dit is een kostbare reparatie. Opmerkelijk is ook dat de achterbanden van de Note relatief snel slijten, vanwege een door de fabriek voorgeschreven, nogal afwijkende sporing.

Opel Meriva (2010-heden)

Dossier - Opel Meriva - Autovisie.nlDossier - Opel Meriva - Autovisie.nl


De Meriva is de bestseller in deze klasse. Dat betekent het nodige occasionaanbod, maar er bestaat dan ook veel vraag naar het model. De Opel valt op vanwege zijn achterportieren, die andersom scharnieren. Slim is ook de achterbank, die je niet alleen kunt verschuiven maar waarvan je ook de breedte kunt variëren. Op die manier kunnen twee volwassenen of drie kinderen achterin zitten. De bagageruimte bedraagt minimaal 400 liter, waarmee de Opel de term ‘ruimtewagen’ daadwerkelijk waarmaakt. De Meriva is wel aan de zware kant (verbruik 1 op 13,5 voor een 1.4). Bij een autobedrijf in Lienden staat een zwarte Meriva 1.4 Selection (2011, 71.000 km) voor € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Van de Meriva is weliswaar een aantal euvels bekend, maar in de regel lost de Wegenwacht die eenvoudig op. Dat geldt bijvoorbeeld voor een losse clip bij het koppelingspedaal, waardoor de motor niet gestart kan worden. Niet starten kan ook komen door een slecht contact op de elektrische stuurbekrachtiging. De centrale vergrendeling van de achterportieren blijft wel eens hangen. Duur, maar snel verholpen, is een doorslaande bobine op één van de cilinders. Daarvoor moet wel de hele cassette voor alle vier de cilinders worden vernieuwd.

Ons advies

Wij zouden van de drie auto's in dit dossier kiezen voor de Honda vanwege zijn fijne rijeigenschappen en onkreukbare kwaliteit, met betrouwbaarheid als resultaat.