Moderne auto’s kunnen bij normaal gebruik en goed onderhoud probleemloos hoge kilometerstanden bereiken. Toch geven de meeste occasionkopers de voorkeur aan zo maagdelijk mogelijke tweedehandsjes. Nergens voor nodig, al was het alleen maar om de aantrekkelijke aanschafprijs van een occasion met ervaring!

Honda Jazz (2002 – 2008)


De Jazz is nooit heel populair geworden, terwijl de personenwagen veel pluspunten heeft. Voor zo’n compacte auto is de Honda bijvoorbeeld lekker ruim. Mede dankzij de superslimme achterbank, die ook omgekeerd kan opklappen, is het bovendien een hele praktische auto. Achter het stuur zit je wat hoger dan in andere auto’s. De Jazz rijdt prima: de 1.2-liter benzinemotor is sterk genoeg, goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Via gaspedaal.nl vinden we er genoeg, maar niet op elke straathoek. Bij een autobedrijf in Honselersdijk staat bijvoorbeeld een lichtblauwe 1.2S (2004, 193.000 km) voor € 2.450.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht heeft over de eerste generatie van de Jazz nauwelijks iets te melden. Wat wel eens voorkomt, is dat de motor afslaat en niet meer start, nadat bijvoorbeeld krachtig tegen een stoeprand is gereden. Dat is gewoon een beveiliging: de schokschakelaar is geactiveerd, omdat die ‘dacht’ dat er een aanrijding was. Kwestie van resetten en je kunt jouw reis vervolgen!

Hyundai Getz (2002 – 2008)


De Getz is niet echt een spannende auto. ‘n Beetje saai zelfs, maar de Koreaan is wel heel betrouwbaar. Daarnaast is het een gemakkelijk rijdende en comfortabele auto. De Hyundai is ruim genoeg voor vier volwassenen, zolang het maar om korte stukjes gaat. De 1.1-liter benzinemotor presteert ondermaats; een 1.3- of 1.4-liter exemplaar van een later bouwjaar heeft de voorkeur. Daarmee rijd je moeiteloos 1 op 15. Een goede, gebruikte Getz is niet moeilijk te vinden. Neem bijvoorbeeld de 1.4i ‘Active Cool’ (2009, 228.000 km) die we aantreffen bij een autobedrijf in Limmen. Voor € 2.450 heb je daar nog jaren plezier van.

Oordeel van de Wegenwacht

De achterremmen van een Getz willen wel eens bijgeluiden maken. Dat geluid verdwijnt na een paar keer krachtig afremmen. Wat ook voorkomt, is dat de centrale vergrendeling niet op alle portieren werkt. Het eventuele alarmsysteem weigert dan ook dienst. De deuren met de hand afsluiten is misschien iets omslachtiger, maar voorkomt een dure reparatie.

Toyota Yaris (1998 – 2005)


Van dit drietal is de Yaris met afstand de meest voorkomende. Punt is een beetje dat iedereen dat ook weet: daardoor zijn tweedehands exemplaren aan de prijs en komen we voor ons budget alleen het eerste model Yaris tegen. Daarvan staan er wel honderden te koop. De Toyota rijdt goed, maar het centraal geplaatste, digitale dashboard vraagt even gewenning. Kies bij voorkeur voor een 1.3-liter benzineversie: daarmee is 1 op 15 best haalbaar. Een dergelijke versie wordt bij een autobedrijf in Gorredijk te koop aangeboden voor € 2.450; het gaat dan om een donkerblauwe vijfdeurs ‘Idols’ (2004, 215.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Ook nu deze auto’s wat ouder worden, heeft de Wegenwacht niks bijzonders over de eerste generatie Yaris te melden. Wanneer iets te repareren valt, blijken originele Toyota-onderdelen duurder dan vergelijkbare delen van andere compacte auto’s. Logisch: er gaat bij zo’n Japanner weinig kapot, dus is er ook minder vraag naar de onderdelen!

Ons advies

Rijd je gemiddeld 15.000 kilometer per jaar, dan kun je met elk van deze drie nog jaren vooruit en heb je pas écht goedkoop auto gereden! Met de Honda heb je van dit drietal de leukste en meest praktische te pakken.