Het valt niet mee om in dezelfde categorie uit te komen als de Volkswagen Polo of Opel Corsa. Prima alternatieven voor deze kleine gezinsauto’s sneeuwen al gauw onder. Juist wanneer je weinig te besteden hebt, moet je daarom even goed opletten.

Citroën C2 (2003 – 2010)


Van buiten oogt de C2 zo eigenwijs als we van een Citroën mogen verwachten. Vanwege zijn tweedelige achterklep bijvoorbeeld: één deel scharniert naar boven, het andere naar beneden. Jammer dat er maar 166 liter bagage in de kofferbak past. De harde onderstelafstemming is ook niet bepaald karakteristiek. De C2 werd uitsluitend geleverd met drie portieren; achterin zit je krap. Wel is de kleine Citroën opvallend licht. Dat scheelt niet alleen in de wegenbelasting, maar ook aan de pomp: je haalt met gemak 1 op 15, zelfs met de sterkste benzinemotor. Precies zo’n uitvoering wordt voor € 1.995 bij een autobedrijf in Utrecht te koop aangeboden: een donkerblauwe Prestige (2004, 159.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

De benzinemotoren van dit type Citroën zijn berucht om olielekkage. Goed op peil houden volstaat, maar de olie kan in de dynamo terecht komen en dan wordt het vervelend. Als alleen het oliefilter verstopt zit, weet de Wegenwacht raad, net als bij een storing van de Sensodrive-automaat. De voorveren breken wel eens en kunnen op die manier een voorband lek prikken. Een motor die op drie cilinders gaat lopen, heeft een kapotte injector. Niet mee doorrijden!

Daihatsu Sirion 2 (2005 – 2011)


Veel mensen hebben niet direct beeld bij dit model, maar wie een Sirion bezit, is doorgaans dik tevreden. Deze tweede generatie is compact, maar relatief ruim. Dankzij z’n vijf deuren is de Daihatsu ook best praktisch, bijvoorbeeld wanneer je een kinderzitje wilt monteren. Hij rijdt moeiteloos: de hoekige vormen maken ‘m heel overzichtelijk en voor deze klasse is zo’n Sirion redelijk comfortabel. Een 1,0-liter benzineversie haalt 1 op 18. We vinden opvallend veel tweedehands exemplaren met een hoge kilometerstand, maar daar hoef je bij Daihatsu’s niet voor te vrezen. Ga dus gerust kijken in Lijnden, waar voor € 1.995 een 1.0 Trend (2006, 167.000 km) te koop staat.

Oordeel van de Wegenwacht

Je zou kunnen zeggen dat Daihatsu van de markt is verdwenen, juist omdat de kwaliteit zo goed is. Een autobedrijf kan er niet van bestaan! Jammer voor de Japanners, maar goed nieuws voor de occasionkoper. De Sirion 2 is een toonbeeld van betrouwbaarheid, zelfs met de nodige kilometers aan ervaring. De Wegenwacht kent niet één euveltje dat bij dit type vaker voor komt.

Volkswagen Fox (2003 – 2009)


Ook Volkswagen heeft modellen die miskend zijn. De in Brazilië gebouwde Fox was destijds een soort budget-alternatief voor een Polo. Met dat model heeft de Fox veel gemeen. Hij klinkt en voelt zelfs als een Polo, maar is veel eenvoudiger uitgevoerd. Onderweg hoor je bijvoorbeeld meer banden- en motorlawaai. Stel je geen hoge eisen, dan heb je aan zo’n Fox een prima auto, die ook nog eens verrassend comfortabel geveerd blijkt. De Volkswagen bestaat alleen als driedeurs. Een 1.4-liter benzineversie rijdt gemiddeld 1 op 13. Op gaspedaal.nl blijkt het occasionaanbod aanzienlijk. De gele Trendline met zwarte wielen bijvoorbeeld (2005, 113.000 km), voor € 1.999 bij een autobedrijf in Ridderkerk.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Volkswagen heeft wel eens last van haperende elektronica. De koplampen gaan bijvoorbeeld niet meer uit, omdat een relais blijft plakken. Dat valt door de Wegenwacht snel te verhelpen, maar keert het euvel terug, dan moet er een nieuw relais in. Typerend is een haperend slot van de achterklep, waardoor deze dienst weigert. De voorziening van onderdelen die specifiek zijn voor de Fox, hapert wel eens.

Ons advies

Alles pleit voor de Daihatsu Sirion 2. Ook voor twee mille koop je daarmee een prima auto, waarvan je nog vele jaren plezier kunt hebben.