Slechts enkele automerken wisten de afgelopen jaren flinke aantallen compacte ruimtewagens te verkopen. Andere fabrikanten flopten. Nu zijn juist die modellen slimme keuzes voor wie tegen een klein budget op zoek is naar een gezinsauto.

Ford Fusion (2002 – 2011)

Ford FusionFord Fusion


De Fusion kwam tot stand na een vrijage met Mazda. Het model is grotendeels identiek aan de toenmalige Mazda 2. De Fusion biedt een hoge zit en een vrij ruim interieur, maar dankzij zijn bescheiden lengte en breedte kun je hem toch nog overal parkeren. Met een inhoud van 335 liter is de bagageruimte de ruimste van het hier besproken drietal. De indeling van het interieur is bovendien variabel; een kenmerkende eigenschap voor een MPV. Verder zijn de rijeigenschappen aangenaam. De meeste kopers hebben genoeg aan een 1.4-liter benzinemotor, die gemiddeld 1 op 13 rijdt. Bij een merkdealer in Woerden staat een opvallend nette metallic ‘Champion’-uitvoering (2007, 92.000 km) voor € 4.880, inclusief BOVAG-garantie.

Oordeel van de Wegenwacht

De voorveren van de Fusion kunnen zo maar breken en daarbij zelfs een band beschadigen. Lekkende ruitensproeiers maken dat de motor op drie cilinders gaat lopen. De Wegenwacht verhelpt de lekkage. Slechte massacontacten zorgen dat de sleutel niet langer wordt herkend, zodat je de auto niet kunt starten. Vocht en vuil in het gasklephuis kunnen een slecht lopende motor veroorzaken: de Wegenwacht maakt de boel schoon en droog.

Renault Modus (2004 – 2012)

Renault ModusRenault Modus


Renault heeft de nodige ruimtewagens voortgebracht: de Fransen worden door menigeen zelfs als bedenker van het autotype gezien. De Modus kwam echter minder goed uit de verf. Toch biedt deze compacte Renault aardig wat binnenruimte. Hij rijdt comfortabel, maar onderstel en zitpositie maken dat de carrosserie in bochten sterker lijkt over te hellen dan in werkelijkheid het geval is. Een rustige rijstijl past de Modus daarom het beste. Met de 1.2-liter benzinemotor scoor je gemiddeld 1 op 15. Gaspedaal.nl wijst ons in de richting van een zilvergrijs exemplaar (2008, 96.000 km) bij een autobedrijf in Heerlen (L.). De betreffende 1.2 TCe ‘Dynamique’ heeft een vraagprijs van € 4.950.

Oordeel van de Wegenwacht

De individuele bobines van de benzineversies kunnen kapot gaan. Als er snel aan te komen valt, zet de Wegenwacht er meteen een nieuwe bobine in. Het is helaas wel een terugkerend euvel. De Modus wordt wel eens geplaagd door elektrisch bediende zijruiten die niet meer dicht willen. Ook de elektrische stuurbekrachtiging kan uitvallen. Een noodreparatie is mogelijk, maar naderhand moet er in de garage een compleet nieuwe stuurkolom in en dat is een dure grap.

Suzuki Ignis (2001 – 2006)

Suzuki IgnisSuzuki Ignis


De Ignis is wellicht niet de eerste auto waaraan je denkt in deze klasse, maar hij hoort er toch echt in thuis. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten en kinderen hebben achterin zelfs alle ruimte. Met een 1.3-liter benzinemotor is de Suzuki lekker vlot en dat bij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14. Op de weg voelt hij net wat sportiever aan dan zijn twee tegenhangers. Het uiterlijk van de Japanner oogt ook wat speelser, al is dat niet ieders smaak. Er staan nog best wat exemplaren in het land te koop. Wij zouden kiezen voor de blauwe GLS (2006, 110.000 km) bij een autobedrijf in Weerselo, waarvoor € 4.500 wordt gevraagd.

Oordeel van de Wegenwacht

De Ignis onderschrijft de uitstekende en terechte reputatie van Japanse auto’s. Wat bij dit model wel eens voorkomt, zijn bijgeluiden uit de achterremmen. Die worden veroorzaakt door roestvorming, vanwege veel stilstand en heel lichtjes afremmen. Een paar keer vól in de ankers en het probleem is verdwenen!

Ons advies

Al heeft hij de meeste kilometers gelopen, in dit geval gaat de voorkeur uit naar de Suzuki Ignis. Bij een bescheiden budget is een bewezen bouwkwaliteit van grote waarde.