Cabrio rijden hoeft niet onpraktisch te zijn. Kies in plaats van een tweezitter voor een open model dat is afgeleid van een reguliere vijfdeurs auto! Wij tippen er drie voor net geen 10 mille.

Ford Focus Coupé-Cabrio (2007 – 2011)

Ford Focus CCFord Focus CC


Deze Coupé-Cabrio is de begeerlijkste van het Focus-modellengamma. Natuurlijk moet je in praktische zin wat inleveren, want op de achterbank kun je alleen twee kinderen kwijt. Ook de bagageruimte is met 248 liter inhoud behelpen, al kun je nog steeds met de Ford op vakantie: zolang je onderweg naar je bestemming maar met gesloten kap rijdt. Daarover gesproken; de C-C stuurt en schakelt heerlijk en beschikt over een prima weggedrag, net als de reguliere Focus. Er staan diverse exemplaren te koop, in Raalte bijvoorbeeld! Daar duikt na een zoekopdracht op gaspedaal.nl een mooie blauwe Titanium-versie op (2008, 88.000 kilometer). Voor € 9.695 maak je met vier personen de blits.

Oordeel van de Wegenwacht

Bekend puntje bij deze generatie Focus is een zekeringkast, die in de voetenruimte van de voorpassagier zit. Een onhandige passagier kan op die manier onbedoeld allerhande elektronische storingen veroorzaken. Wanneer de draadboom in de motorruimte is doorgesleten, kan dat overigens ook de boosdoener zijn. De Wegenwacht lost de meeste euvels doorgaans snel op. Rijd je met deze cabriolet te hard tegen een stoeprand, dan wordt uit veiligheidsoverweging de brandstoftoevoer afgesloten. Specifiek voor de Coupé-Cabrio bestaat er rond de voor- en zijruiten kans op lekkage.

Peugeot 308 CC (2009 – 2014)

Peugeot 308 CCPeugeot 308 CC


Het ontwerp van de 308 CC kent uitgesproken voor- en tegenstanders. Een belangrijk kenmerk van de Franse cabriolet is de voorruit die doorloopt tot boven de hoofden van de voorpassagiers. Zo pakt open rijden alsnog besloten uit! Aan de andere kant: je zit op die manier wel uit de wind. Dat heeft de Peugeot dan weer voor op zijn concurrenten. Als occasion is de 308 CC naar verhouding aan de prijs, want onder de tien mille zijn er op dit moment nog nauwelijks exemplaren te vinden. Uiteindelijk komen we terecht bij een autobedrijf in Nuenen, waar ze voor € 9.950 een donkergrijze 1.6 VTi (2009, 80.000 km) te koop aanbieden.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Peugeot werd veel verkocht met een 1.6-liter THP benzinemotor, waarvan de waterpomp elektronisch wordt bekrachtigd. Wanneer dat systeem dienst weigert, raakt de motor oververhit. Zorg dat je er op tijd de Wegenwacht bij haalt, want een te heet gelopen motor kan een grote schadepost betekenen. Inwendige lekkage komt ook wel eens voor: er belandt dan koelvloeistof in de centrale computer en die kan daar niet tegen. Als het dak van de CC halverwege open blijft staan, weet de Wegenwacht een trucje om hem alsnog te sluiten.

Volkswagen Eos (2006 – 2013)

Volkswagen EosVolkswagen Eos


Op de weg voelt de Eos aan als een Golf: vertrouwd in de omgang. Ook aan de binnenzijde zien we veel overeenkomsten met Volkswagens uit soortgelijke bouwjaren. Een achterbank zit er alleen voor de sier in; hier kun je met goed fatsoen geen mensen vervoeren. Het contrast met de standaard sportstoelen voorin kan haast niet groter! De constructie van het driedelige dak is een huzarenstukje. Met het dak dicht heeft de Eos de grootste bagageruimte van dit drietal: 380 liter. Met het dak open blijft daar maar weinig van over. Bij een autobedrijf in Zwolle stuiten we op een metallic grijze Highline-uitvoering met een 1.4 TSI benzinemotor (2009, 104.000 km), die voor € 9.950 nog in nieuwstaat verkeert.

Oordeel van de Wegenwacht

Technisch is de Eos nauw verwant aan de zesde generatie Golf. De euvels komen dus ook overeen. Een kapotte brandstofpomp bijvoorbeeld. Die zit ín de brandstoftank en kan ter plekke niet worden gerepareerd. De remlichtschakelaar gaat wel eens stuk en sommige TSI-motoren verbruiken wat olie. Gewoon blijven peilen en bijvullen. Specifiek Eos is het dak dat niet meer dicht wil. Handmatig sluiten lukt alleen met z’n tweeën. De Wegenwacht wil best helpen, maar de eigenlijke reparatie moet in de garage gebeuren.

Ons advies

In redelijke nuchterheid – we hebben het tenslotte wel over cabrio’s - zouden we kiezen voor de Volkswagen vanwege z’n combinatie van bruikbaarheid en rijcomfort.