Kleine kampeerauto’s zijn een ideaal vervoermiddel voor een lange vakantie, maar ook in het dagelijks leven kun je er mee uit de voeten. Drie voorbeelden voor een relatief bescheiden budget.

Fiat Ducato (2006 – heden)

Fiat DucatoFiat Ducato


Dit type Fiat is als camper een bekend gezicht. De Ducato, eventueel in de vorm van een chassis-cabine met losse opbouw, wordt door vakmensen als de ideale basis voor een kampeerauto gezien. Overigens geldt hetzelfde voor de vrijwel identieke uitvoeringen die Peugeot en Citroën destijds van deze bestelwagen bouwden. De integrale modellen zijn grote en vrij zware campers. Het is verstandig zo’n uitvoering eerst uitgebreid te leren kennen, voordat je er een kronkelweggetje mee in slaat. Via gaspedaal.nl is in uiteenlopende prijsklassen volop aanbod te vinden. Een mooi voorbeeld is de zespersoons Ducato (2008, 88.000 km) die we vinden bij een autobedrijf in Galder, die voor € 29.500 onder meer is voorzien van airconditioning, een douche en toilet.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij dit type Ducato komt het voor dat de bestelbus de sleutel niet herkent. Neem daarom op vakantie altijd de reservesleutel mee, plus de codekaart die erbij hoort. Exemplaren op leeftijd kunnen versnellingsbakproblemen krijgen, die vaak beginnen met bijgeluiden en een transmissie die niet in zijn vijf wil. Een revisie is de enige juiste oplossing. De ANWB loopt nog wel eens tegen slechte verkrijgbaarheid van onderdelen aan, met name in het buitenland. Aanleveren vanuit Nederland kan wel, maar is een tijdrovende bezigheid.

Ford Transit Custom (2006 – 2013)

Ford Transit CustomFord Transit Custom


Van de Ford Transit worden al zo lang het model bestaat camperversies gemaakt. Deze generatie leent zich zowel voor ombouw tot ‘buscamper’ als een chassis-cabine met opbouw. Omdat de Transit het levenslicht zag als bedrijfswagen, heeft de Ford rechte wanden en een vlak dak. Dat resulteert in relatief veel interieurruimte. Ook hier geldt dat het een goed idee is om te wennen aan de maatvoering, voordat je vastloopt in een parkeergarage. Een mooi voorbeeld is de Hymer (2010, 64.000 km) die we vinden bij een autobedrijf in Lierop. Deze Transit heeft slaapplaatsen in de alkoof boven de cabine, is uitgerust met onder meer een douche, toilet en standkachel. Voor € 29.750 beschikt de kampeerauto bovendien over een navigatiesysteem.

Oordeel van de Wegenwacht

De 2.2-liter diesversies kunnen last krijgen van corrosie in de verstuivers. Dat euvel treedt op bij langdurige stilstand. Vervanging van verstuivers is duur, maar noodzakelijk: goed onderhoud, kwalitatief hoogwaardige brandstof en stallen met een volle tank zijn goede voorzorgsmaatregelen. De Wegenwacht kent ook een veel onschuldiger voorval. Daarbij loopt het motorvermogen sterk terug, omdat de Ford ‘denkt’ oververhit te zijn. De echte oorzaak is dat er net even te weinig koelvloeistof in het systeem zit. Een kwestie van bijvullen en je kunt jouw reis weer vervolgen!

Volkswagen T5 (2003 – 2015)

Volkswagen Transporter TVolkswagen Transporter T


Volkswagen-busjes waren al geliefd in de dagen van hippies en ‘flower-power’. Een moderne Transporter blinkt vooral uit als ‘buscamper’; in die carrosserievariant is de Volkswagen gemakkelijk te hanteren en beschikt over goede rijeigenschappen. Ideaal voor kilometervreters, die van camping naar camping rijden. Ze zullen dan ook het toiletgebouw moeten frequenteren, want in zo’n buscamper ontbreekt het aan ruimte voor een douche of toilet. Door hun populariteit zijn Volkswagen campers relatief duur. Er is best veel aanbod, bijvoorbeeld via gaspedaal.nl, zoals de ‘California’ met hefdak, standkachel, trekhaak en draaibare voorstoelen (2009, 119.000 km) die bij een autobedrijf in Scherpenzeel te koop wordt aangeboden. Het prijskaartje bedraagt € 28.973, maar let op: daar zitten de afleveringskosten nog niet bij!

Oordeel van de Wegenwacht

Plotseling wegvallend motorvermogen wordt vaak veroorzaakt door een vastzittende- of defecte EGR-klep. De Wegenwacht kan een vastzittend exemplaar nog lostikken, maar is de klep kapot, dan moet er een nieuwe in. Oudere diesels met pompverstuiver-injectie kunnen bij hogere kilometerstanden slijtage aan de cilinderkop krijgen. Het vermogen wordt dan minder: een nieuwe cilinderkop is de enige oplossing. Wat ook veel voorkomt, zijn kapotte turboslangen, veroorzaakt door overbelasting. Gevolg: nauwelijks vermogen en veel rook! Helaas zijn dit geen reparaties die de Wegenwacht langs de weg kan uitvoeren.

Ons advies

Ben je in de markt voor een kampeerauto, dan is een voorstudie aanbevolen. Goedkoop kan bij een camper ernstig duurkoop worden, dus zorg voor een ruim budget. Wij gaan voor de Fiat, vanwege z’n veelzijdigheid.