Wat is er als gezinsauto nou fijner dan een lekkere, ruime stationwagen? Een lekkere, ruime stationwagen van een vooraanstaand merk natuurlijk! Die zijn er, maar zorg dan wel voor het bijbehorende budget.

Audi A6 Avant (2004 – 2011)

Audi A6 - Dossier - stationwagen - Autovisie.nlAudi A6 - Dossier - stationwagen - Autovisie.nl


Het merk Audi heeft een sterk imago. De A6 Avant beschikt als geen ander over die mooie, onderkoelde uitstraling waarvoor veel Audi-rijders vallen. De stationwagen is ontzettend ruim van binnen: de kofferbak meet minimaal 565 liter. De A6 rijdt ook nog eens erg comfortabel. Onderweg voel je wel dat de Audi een voorwielaandrijver is; de aandrijfkrachten zijn nadrukkelijk aanwezig in de verder wat doods aanvoelende besturing. Gelukkig staan er ook genoeg vierwielaangedreven versies op www.gaspedaal.nl. Een netjes bereden tweeliter of 2.4-liter TFSI haalt 1 op 10. Precies zo’n exemplaar vinden we in Bladel, waar een donkergrijze 2.4i te koop staat. De bewuste Avant is uitgerust met een automatische transmissie, komt uit 2006 en heeft 125.000 kilometer gelopen. Voor € 9.950 wisselt hij van eigenaar.

Het oordeel van de wegenwacht

Zelf een kapotte koplamp vervangen kan tot allerhande storingen leiden: niet doen dus. Een automaat waarvan de keuzehendel niet uit de parkeerstand wil, is voor de Wegenwacht een kleinigheid. Ook de elektrisch bediende handrem komt soms niet vrij. Wanneer het mechanisme vervuild raakt, blijft de handrem continu een beetje ‘plakken’. Dat kost je op termijn jouw achterremmen. Een verstopte afwatering bij de voorruit kan leiden tot lekkage in het interieur en/of elektronische storingen.

BMW 5 Serie Touring (2003 – 2010)

BMW 5 Serie - Dossier - stationwagen - Autovisie.nlBMW 5 Serie - Dossier - stationwagen - Autovisie.nl


Als je van autorijden houdt en om een goede afwerking geeft, dan zal de BMW 5 Serie jou beslist aanspreken. Een BMW stuurt rustiger en preciezer dan de overige merken op deze pagina, omdat hij als enige achterwielaangedreven is. Voeg daar een supersmeuïge zescilinder benzinemotor en een perfecte automaat aan toe en je wilt waarschijnlijk nooit meer iets anders. Bij een normale rijstijl blijft hij aan de goede kant van de 1 op 10. De extra mogelijkheden van de stationwagen – zijn grotere bagageruimte, met als handigheidje een openklappende achterruit - maken dat model nog begeerlijker. Bij een BMW-specialist in Putten staat een fraaie zwarte 523i Automaat (2006, 198.000 kilometer) voor € 9.800.

Het oordeel van de wegenwacht

Waterlekkage via de bagageruimte kan leiden tot allerhande storingen wanneer het vocht eenmaal de zekeringkast onder de vloer heeft bereikt. Een radiatorfan die niet werkt, krijgt de Wegenwacht zo weer aan de praat. De brandstofmeter ‘liegt’ af en toe; bij een kwart vol is hij in werkelijkheid al leeg. Een automaat die vastzit in de ‘P’ is daar voor nood wel uit te halen, maar de echte reparatie moet in de garage plaatsvinden. Verder is de BMW heel betrouwbaar.

Volvo V70 (2000 – 2007)

Volvo V70 -2- Dossier - stationwagen - Autovisie.nlVolvo V70 -2- Dossier - stationwagen - Autovisie.nl


De V70 is in deze klasse zo’n beetje het schoolvoorbeeld van een stationwagen. Het aanbod is ook veel groter dan van de andere twee. Volvo rijden is een manier van leven; veel comfort, een boel ruimte en weinig poespas. De deuren sluiten met een zware ‘klonk’; dat onderstreept het gevoel van veiligheid waarmee een Volvo je omringt. De V70 heeft ook de grootste bagageruimte van dit drietal. Vooral de sterkere versie hebben nogal last van aandrijfreacties in het stuur. Via www.gaspedaal.nl vonden we bij een occasionbedrijf in Heerhugowaard voor € 9.950 een donkergrijze 2.5T uit 2007 met een automaat en 137.000 kilometer op de teller. Let echter op met de sterk gemotoriseerde uitvoeringen; die hebben nogal last van aandrijfreacties in het stuur.

Het oordeel van de wegenwacht

Elektronische euvels kunnen de Volvo parten spelen. Een slecht passende stekker op de motorregeling zorgt dat de krachtbron incidenteel niet aanslaat. Onterechte meldingen op het dashboard veroorzaken ergernis, omdat ze weliswaar het motorgedrag kunnen verstoren, maar er verder niet veel aan de hand blijkt. Soms loopt de motor ook slecht omdat de luchtmeter blijft hangen. Het contactslot van de V70 gaat wel eens kapot. Een tankklepje dat niet open wil, is vooral irritant.

Ons advies

Vooraf is het belangrijk goed te beseffen dat dit dure auto’s zijn in het gebruik. Bij de keuze speelt persoonlijke merkvoorkeur bovendien een grote rol. Wij zouden gaan voor zo’n heerlijke BMW, maar gezien de kilometerstand en het bouwjaar geniet de Volvo de voorkeur.