Je wilt niet in een grote auto rijden, maar hebt wel het nodige te vervoeren. Een compacte stationwagen kan dan uitkomst bieden. En het aanbod is heel overzichtelijk.

Peugeot 207 SW (2006 – 2012)

Peugeot 207 SW - Autovisie.nlPeugeot 207 SW - Autovisie.nl


Op de één of andere manier mist de 207 de charme van zijn voorganger de 206 en het model dat daarna kwam (de huidige 208). Dat neemt niet weg dat het nog steeds een prettige gezinsauto is. Opvallend is wel dat de vering veel stugger aanvoelt dan bij de 206 het geval was; trouwe Peugeot-rijders zullen daaraan moeten wennen. De SW is praktischer dan een normale hatchback, ondanks het feit dat de kofferruimte met een minimale inhoud van 335 liter nauwelijks groter is. Op www.gaspedaal.nl vind je genoeg 207’s, maar ons oog viel op een knalrood exemplaar dat voor € 4.999 te koop staat in Rijswijk. De stationwagen komt uit 2010 en heeft 115.000 kilometer gelopen.

Oordeel van de Wegenwacht

De 207 kent wat elektronische euvels. Die zijn weliswaar onschuldig, maar alsnog vervelend. Als het deksel van de accubak ontbreekt, loopt er water in de stekker van de computer: die houdt er vervolgens mee op. Dat doet-ie ook bij het minste beetje vuil in de nokkenassensor. De Wegenwacht lost dat voor je op, zoals ze dat ook kunnen doen met een te lichte zekering voor de startmotor. Als de temperatuursensor kapot is, lijkt het alsof de motor heet loopt. In werkelijkheid is dat niet zo.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Peugeot 207 SW? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Renault Clio Estate (2005 – 2012)

Renault Clio Esate - Autovisie.nlRenault Clio Esate - Autovisie.nl


De Clio is in geen enkel opzicht een absolute uitblinker, maar scoort ook nergens slecht. Het is daarmee een mooi gemiddelde van wat we in deze klasse van een auto mogen verwachten. De Estate is gewoon een fijne, comfortabele gebruiksauto, die er ook nog eens aardig uitziet. De inhoud van de bagageruimte bedraagt minimaal 440 liter. Ook dat is geen record, maar zeker niet slecht. Bij een bedrijf in Raalte staat een keurige zilvergrijze stationwagen op benzine uit 2008 en met 130.000 km op de teller. De auto valt met een prijskaartje van € 4.995 precies binnen onze fictieve prijsklasse.

Oordeel van de Wegenwacht

Elektronica kwelt ook de Clio-rijder. De bobines kunnen per cilinder stuk gaan. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, lost de Wegenwacht dit meteen op. Wel direct stoppen wanneer je merkt dat de motor op drie cilinders gaat lopen! Bij een kapotte krukassensor stopt de krachtbron in zijn geheel. Soms herkent de startonderbreking de contactsleutel niet. Op dat moment zal je op zoek moeten naar de reservesleutel.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Renault Clio Estate? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Skoda Fabia Combi (2007 – 2015)

Skoda Fabia Combi - Autovisie.nlSkoda Fabia Combi - Autovisie.nl


De Fabia heeft onderhuids veel overeenkomsten met de Volkswagen Polo, maar daarvan bestaat in deze bouwjaren geen stationcar. Die gedeelde basis kennen veel occasionkopers, waardoor de Fabia behoorlijk populair is geworden. De Skoda heeft van dit drietal met afstand de grootste bagageruimte, namelijk minimaal 480 liter. Dat is een heel groot pluspunt. Ook het bovengemiddelde rijcomfort legt de stationwagen geen windeieren. Van binnen oogt de Fabia wel wat saai. In Mijdrecht staat een rijk uitgeruste benzineversie uit 2009 te koop met 180.000 kilometer ervaring. Daarvoor verlangt het autobedrijf € 4.799.

Oordeel van de Wegenwacht

Een slecht of los massacontact kan in het geval van de Skoda Fabia vreemde gevolgen hebben, zoals spontaan werkende ruitenwissers of knipperende controlelampjes. De individuele bobines zijn berucht; ze kunnen zo maar kapot gaan en dat euvel kan drie keer terugkomen. Bij de benzinemotor met 1.2-liter inhoud kan de nokkenasketting verspringen, waardoor de krachtbron begint te roken en slecht gaat lopen. Helaas kan de Wegenwacht dat probleem niet ter plekke verhelpen.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Skoda Fabia Combi? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Ons advies

De Skoda Fabia heeft de voorkeur, omdat het van dit drietal de meest praktische stationwagen is. En vlak die enorme kofferbak niet uit!