Of het nu terecht is of niet: diesels zitten in de verdomhoek. Dat heeft zijn weerslag op de tweedehands prijzen. Ben je op zoek naar een compacte kilometervreter voor je woon/werk-verkeer, dan weten wij er wel een paar!

Alfa Romeo MiTo (2008 – 2018)

Alfa Romeo Mito


De MiTo is afgeleid van de Fiat Punto. Het uiterlijk van de Alfa Romeo is smaakgevoelig: je moet er maar net van houden. De MiTo is een sportieve auto om te rijden, helemaal in de traditie van het merk. In het midden, bij de versnellingspook, zit de zogenaamde DNA-schakelaar, waarmee je de auto op jouw smaak kunt afstemmen. In ‘Dynamic’ rijdt de MiTo zoals je van een Alfa verwacht, maar starten doet de compacte gezinsauto in de reguliere rijmodus. Achterin is de MiTo niet ruim, maar daarvoor kies je op voorhand: het model is uitsluitend leverbaar met drie portieren. Bij een autobedrijf in Oost-Souburg vinden we een keurig, grijs exemplaar (2011, 176.000 km) voor € 4.950. Op gaspedaal.nl is het aanbod groot.

Oordeel van de Wegenwacht

De 1.3-liter dieselmotor van de MiTo kent twee euvel(tje)s die wel eens voorkomen. Wanneer het buiten vriest, weigert de kleine Alfa soms dienst. Vocht in de carterontluchting is dan bevroren, waardoor de oliedruk niet klopt. De motor start niet uit zelfbescherming. De Wegenwacht ontdooit het betreffende slangetje en de MiTo rijdt weer. Een slecht lopende krachtbron wordt meestal veroorzaakt door een vastzittende EGR-klep. Dat is snel te verhelpen door een stevige tik op de juiste plek. Gebeurt dit vaker, dan wordt het tijd die klep te vervangen.

Citroën DS3 (2010 – heden)

Citroën DS3


De DS3 is heerlijk eigenwijs, zoals het een echte Citroën betaamt. De DS3 rijdt best comfortabel, al is het onderstel steviger afgestemd dan bij het model waarvan de auto is afgeleid: de C3. Ook de DS3 valt alleen met drie deuren te verkrijgen. De zitruimte achterin is beperkt en zit je eenmaal op de achterbank, dan zie je maar weinig om je heen. De bagageruimte is net iets ruimer dan die van de concurrenten op deze pagina. Het aanbod tweedehands exemplaren is voor dit budget beperkt, maar zoekmachine gaspedaal.nl biedt uitkomst. Zo stuiten we op de prachtige, tweekleurige (donkergrijs/donkerrood) ‘So Chic’-uitvoering (2011, 179.000 km) die voor € 4.995 bij een autobedrijf in Geesteren te koop staat.

Oordeel van de Wegenwacht

De dieselmotoren in de DS3 zijn heel betrouwbaar. Als steeds meer onderdelen niet werken en het acculampje knippert, dan probeert de auto te voorkomen dat de accu leeg loopt. Starten en een stuk gaan rijden: daarmee is het probleem opgelost. Een andere ‘beveiliging’ is een motor die niet op het gaspedaal reageert. De remlichtschakelaar blijkt dan kapot en zonder remlichten de weg op vormt nu eenmaal een groot risico. Vervang de schakelaar en je mag van de Citroën weer op pad!

Volvo C30 (2006 – 2014)

Volvo C30


De C30 is de ingekorte versie van de voormalige S40/V50. Tot en met de achterbank is de interieurruimte identiek, maar de C30 heeft drie portieren in plaats van vijf. Achterin kunnen ook volwassenen goed zitten. Een beetje vreemd is de afdekking van de bagageruimte achter de volledig glazen achterklep: daarvoor gebruiken ze bij Volvo een zeiltje. De Zweden hebben bovendien gekozen voor een hard en nodeloos oncomfortabel onderstel. De C30 laat daarmee wel een sportieve rijstijl toe. De fijne voorstoelen gelden als pluspunt. Op gaspedaal.nl staat volop aanbod van C30’s, ongeacht de gekozen aandrijflijn. Voor € 4.995 prijkt bij een autobedrijf in Wijchen een donkergrijze 1.6D (2008, 188.000 km) op het terrein.

Oordeel van de Wegenwacht

Vocht in de zekeringkast achter het dashboardkastje veroorzaakt allerhande storingen. De oorzaak van een niet werkend contactslot schuilt in het slot zelf, of in de daarmee verbonden zekeringen. De Wegenwacht lost het euvel hoe dan ook voor je op. Handig om te weten: de afkorting ‘EXT’ staat voor ‘Extreme Temperature’. Daarmee geeft de C30 aan dat het (erg) koud is buiten. Vlak voordat de tank werkelijk leeg is, gaat een Volvo bij wijze van waarschuwing vast schokken en stoten: niet schrikken, maar tanken!

Ons advies

Wij zouden kiezen voor de Citroën, met name omdat het de comfortabelste van de drie is: wel zo fijn wanneer je veel kilometers maakt!