Als je nou per sé een compacte, vijfdeurs gezinswagen van een bekend merk wilt hebben, hoeveel auto krijg je dan voor zeven mille? Wij zochten het voor je uit.

Ford Fiesta (2008 – 2012)


Een Fiesta is een plezier om mee te rijden. Het is een echte Ford, dus hij voelt voldoende comfortabel en stuurt en schakelt plezierig. Zijn wegligging geldt als voorbeeld voor de overige kandidaten op deze pagina. Daarnaast is het zo’n auto waarmee iedereen direct wegrijdt. Wat ook opvalt: de voorstoel is ruim verstelbaar, waardoor ook mensen met een groot postuur goed achter het stuur zitten. De ‘oude’ 1.2-liter benzinemotor is net vlot genoeg en haalt gemiddeld rond 1 op 15. De latere driecilinders zijn zuiniger, maar ook duurder. Bij een autobedrijf in Maassluis vinden we een zwarte vijfdeurs met de oude motor (2010, 120.000 km) voor € 6.999.

Oordeel van de Wegenwacht

De bevestiging van de schakelkabels tussen de versnellingspook en de –bak raakt wel eens los, waardoor de pook ‘lam’ aanvoelt. Dat kan de Wegenwacht ter plaatse oplossen. Als de motor niet meer reageert op het gaspedaal, komt dat doordat bij dat pedaal een sensor los ligt. Andere elektronische euvels komen ook voor, maar zijn geen onoverkomelijkheden. Wel is het zaak dat de aandrijfsnaar van de waterpomp tijdig wordt vervangen. Dat voorkomt een breuk en daarmee oververhitting.

Opel Corsa (2006 – 2014)


De Corsa blijkt net even zwaarder dan de andere twee auto’s, waardoor hij in een hogere klasse valt voor de houderschapsbelasting. Daardoor zijn de 1.0- en 1.2-liter benzinemotoren iets te licht. Om vlot door te rijden, geven wij de voorkeur aan een 1.4-liter versie. Gemiddeld realiseer je met die krachtbron alsnog een verbruik van 1 op 14. Van binnen valt de afwerking op, met veel hard plastic. De elektronisch bekrachtigde besturing voelt doods aan, vooral rond de middenstand. Dat wordt op den duur vermoeiend. Corsa’s zijn er in overvloed, zoals de spierwitte vijfdeurs 1.4 16V met overdadig veel opties (2011, 118.000 km) voor € 6.999 bij een autobedrijf in Goes.

Oordeel van de Wegenwacht

De meeste elektronische storingen betreffen losse contacten of vocht in een regelunit. De Wegenwacht zet de boel vast of maakt het droog en de Corsa kan weer verder. Een euvel, dat niet langs de weg valt op te lossen, betreft een los element voor de aansturing van de brandstofpomp. Dat zit in de tank en die moet eruit voor reparatie. Een metalen rammel in de motor kan duiden op losse lagerschaaltjes van de nokkenas. Niet doorrijden, anders kan de nokkenas breken en dat betekent een dure reparatie!

Volkswagen Polo (2009 – 2014)


Een Polo is typisch zo’n model waarvan jij je na een tijdje afvraagt wat een mens nog meer zou zoeken in een auto. Hij doet gewoon alles wat je van een gezinswagen verwacht! De Volkswagen is gezien zijn bescheiden afmetingen redelijk ruim, rijdt uitgesproken gemakkelijk en is nog aardig comfortabel ook. Met een 1.2 TSI driecilinder benzinemotor realiseer je in de praktijk een verbruik van 1 op 15. Ook voor onze vraagprijs blijkt het land vol Polo’s te staan. Via gaspedaal.nl stuiten we bij een autobedrijf in Lemmer op een keurige, dealeronderhouden vijfdeurs 1.2 (2011, 128.000 km). In het grijs, van de eerste eigenaar voor € 6.999.

Oordeel van de Wegenwacht

De individuele bobines kunnen één voor één de geest geven. De motor draait dan op drie cilinders. De Wegenwacht zet er een nieuwe in, mits die snel is te krijgen. In de winter kan de carterventilatie dichtvriezen. De motor gooit dan alle olie er uit, met alle risico’s van dien. Een rammel in de motor duidt op een uitgerekte distributieketting. Een dure, maar noodzakelijke reparatie. Oververhitting door een niet functionerende waterpomp komt ook voor. Hou de motortemperatuur dus in de gaten!

Ons advies

Objectief bezien, verdient de Ford Fiesta de voorkeur.