Zo’n kruising tussen een terreinwagen en een hatchback is een stoer ding om te zien. Zeker wanneer er een chique logo op de neus prijkt! Nieuw zijn zulke SUV’s vrij kostbaar, maar op de occasionmarkt kun je alsnog jouw slag slaan. 

Audi Q3 (2011 – heden)

Farbe: Samoa orangeFarbe: Samoa orange


Een Audi heeft aan uitstraling geen gebrek. Van binnen ziet de Q3 er net zo prachtig uit als van buiten. En als je van een sportief – en daarmee stevig - onderstel houdt, rijdt hij ook nog eens erg goed. Het aanbod gebruikte Q3’s begint iets onder de twintig mille. Bij een autobedrijf in Yerseke staat een zwarte Q3 uit 2011 met een 2.0-liter benzinemotor en 175.000 kilometer op de teller. De auto moet € 19.950 kosten. Het is zeker bij wat duurdere auto’s nooit slim om een auto te kopen ‘op de bodem’ van het aanbod. Als het per se een Audi Q3 moet zijn, dan raden we aan door te sparen, of nog even te wachten. Of, nog beter, beide!

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Audi Q3? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

BMW X1 (2009 – 2015)

BMW X1 - Autovisie.nlBMW X1 - Autovisie.nl


De BMW X1 heb je voor twintig mille al voor het uitzoeken. Weliswaar blijft het een aansprekend merk, maar de compacte SUV mist het verfijnde rijgevoel dat een 3- of 5 Serie je kan bieden. Voor het soort auto heeft deze BMW ook een vrij kleine bagageruimte: 420 liter. Sterke punten zijn de fijne motoren, de voortreffelijk werkende automaat en het gunstige verbruik: zelfs de dikste benzinemotor rijdt moeiteloos 1 op 11. Via www.gaspedaal.nl vinden we een keurige X1 met een 1.8-liter benzinemotor in de Executive-trim. Hij zit daarmee stevig in de spulletjes, maar het aantal gelopen kilometers is met 82.000 gering. De auto is ingeruild bij het Cabriocentrum in Vaassen en vormt voor € 19.500 een sterk aanbod.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands BMW X1? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Volvo XC60 (2008 – heden)

Volvo XC60 - Autovisie.nlVolvo XC60 - Autovisie.nl


De Volvo XC60 loopt in deze voertuigklasse al 8 jaar mee en verveelt nog steeds niet. Het is een typische Volvo, al had het merk nooit eerder zo’n auto. De XC60 heeft die typische ‘wie doet me wat?’-uitstraling die bij de Zweedse fabrikant hoort. Voeg daarbij de goede rijeigenschappen, de grootste bagageruimte van dit drietal (495 liter) en praktische details als een omklapbare voorstoel en we hebben van doen met een begerenswaardige auto. Probleem is alleen dat ook het aanbod van de XC60 start bij twintig mille. Wij vonden er echter eentje bij een officiële Volvo-dealer in Tilburg. De betreffende 3.0-liter benzineversie komt uit 2009, heeft 228.000 km gelopen en kost € 19.900. Houd wel rekening met een stevig verbruik (minstens 1 op 10)!

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Volvo XC60? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Ons advies

Nog even geduld betrachten is in dit segment het verstandigst, maar als er dan toch een beslissing moet worden genomen, zouden wij voor de Volvo kiezen. Het is de meest aansprekende én praktische van het stel.

Tekst: Bart van den Acker / ANWB