Je bent autoliefhebber, maar beschikt niet over een weelderig budget? Dat hoeft geen probleem te zijn. Ook voor bescheiden bedragen kun je stijlvol rijden. In een van de drie suggesties van dit dossier bijvoorbeeld!

Jaguar X-Type (2001 – 2009)

Jaguar X-TypeJaguar X-Type


De X-type is nooit een succes geworden. Onderhuids werden veel Ford-onderdelen gebruikt en daar haalde de beoogde doelgroep zijn neus voor op. Bovendien was het uiterlijk vrij traditioneel van aard. Als dat je smaak is, kun je er echter een fijne auto aan hebben. Een voorwielaangedreven exemplaar met een 2.0-liter V6 is een bijzonder comfortabele reisauto, waarmee je gemiddeld 1 op 10 rijdt. Technisch gezien is die krachtbron ook de beste keuze. Bij een autohandelaar in Rotterdam staat een donkerblauwe uit 2002 met 270.000 kilometer op de teller. Op basis van de foto’s van het stoffen interieur is de luxe sedan nog in een keurige staat. Met een prijs van € 2.450 hou je nog wat reserve voor eventuele onvoorziene kosten.

Oordeel van de Wegenwacht

De grootste zwakke plek van de X-Type is het centrale differentieel van de vierwielaangedreven versies. Dat loopt na ongeveer anderhalve ton kapot en levert reparatiekosten op die de waarde van de auto overstijgen. Kies dus altijd voor een voorwielaangedreven exemplaar! Het is niet gek een reserve bobine mee te nemen, want dat onderdeel kan ineens de geest geven. Het blijft een hoop werk, maar dan kan de Wegenwacht dit probleem wel ter plekke oplossen.

Lancia kappa (1995 – 2000)

Lancia kappaLancia kappa


In de categorie miskende auto’s presenteren wij de Lancia kappa (met een kleine letter ‘k’). De mooiste exemplaren zijn nu fiscaal interessant voor ZZP-ers, maar ook als particulier kun je voor een bescheiden bedrag een fraai exemplaar op de kop tikken. De ‘eigen’ vijfcilinder van Lancia heeft de voorkeur. De krachtbron loopt prachtig en hoge kilometerstanden zijn geen probleem, mits de auto goed is onderhouden. De zitpositie vraagt wat gewenning, vanwege de lage stand van het stuur. Het fraaie, met alcantara beklede interieur maakt dat jij je alsnog de koning te rijk voelt. Via www.gaspedaal.nl vinden we in Ede een donkerblauwe 2.0-liter versie met automaat (1998, 195.000 km) die we voor € 2.750 best kunnen waarderen.

Oordeel van de Wegenwacht

Het kwaliteitsniveau van deze Lancia is veel hoger dan vaak wordt gedacht. De vijfcilinders en de automatische transmissies lijken het eeuwige leven te hebben. Wel komt een kapotte kachelmotor incidenteel voor. Daarvoor moet het dashboard uit de auto; geen klus voor langs de weg dus. Hetzelfde geldt voor een lekkende airconditioning, waardoor er water in de voetenruimte terecht kan komen. Wanneer de plastic houdertjes verouderen, willen de zijruiten nog wel eens los raken van hun mechanisme. De Wegenwacht kan alleen de ruit dicht tapen.

Rover 75 (2000 – 2007)

Rover 75Rover 75


De 75 ziet er traditioneel Brits uit. Aan de buitenzijde is een boel chroom gebruikt en aan de binnenkant vinden we hout en ivoorkleurige tellers. Het model is ontwikkeld toen Rover nog eigendom was van BMW. Dat werkt door in de kwaliteit, maar ook in de rijeigenschappen. Die zijn niet zozeer sportief, maar vooral heel comfortabel. De fijnste combinatie is de 2.0-liter V6 met een automaat. Dat maakt van de 75 ook tijdens lange ritten een fijne reisgezel. In Veenwouden staat een fraaie, metallic blauwe ‘Sterling’-uitvoering. De Rover komt uit 2003 en heeft met een tellerstand van 250.000 kilometer weliswaar een boel gereden, maar voor € 2.950 valt er nog genoeg rijplezier aan te beleven.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Rover ‘by BMW’ is niet slecht, maar op leeftijd kunnen er wat euvels optreden. Het koelsysteem (de radiator, waterpomp en thermostaat) is niet echt sterk. Bij de versies met een 1.8-liter benzinemotor geldt dit ook voor de koppakking. De pomp in de benzinetank kan kapot gaan; de Rover stopt er dan mee. Het ligt er aan wat er precies stuk is; wellicht kan de Wegenwacht het euvel ter plekke verhelpen. Check bij aankoop beide sleutels. Een kapotte afstandsbediening is alleen te omzeilen met de reservesleutel.

Ons advies

Objectief gezien zouden wij kiezen voor de Lancia. Ruim, comfortabel en stil zijn ze alle drie; de kappa is weliswaar de oudste, maar ook de betrouwbaarste van dit drietal.