De vakantie komt in zicht. Lekker er op uit met de caravan! Maar kun je ook een goede caravantrekker kopen voor de prijs van een compacte nieuwe auto? Wij weten in ieder geval drie Aziatische alleskunners met een trekgewicht tot wel twee ton.

Hyundai ix35 (2010 – 2015)

Hyundai iX35Hyundai iX35


Van dit drietal is de Hyundai de meest dynamische om te zien. Het is ook de sportiefste om te rijden, maar de vrij stugge schokdempers gaan wel ten koste van het comfort. De instapversie, een 1.6-liter benzinemotor, mag 1.200 kilo trekken. De 2.0-liter variant kan 1.900 kilo aan de haak hebben. Die 2.0 GDI vormt een fijne combinatie met de zestraps automaat. Ook met een caravan achter de auto, al schakelt de transmissie dan vrij vaak terug. Op gaspedaal.nl heb je keuze genoeg. Zo vinden we bij de Hyundai-dealer in Alphen a/d Rijn een zwarte 2.0 Style (2011, 64.000 km) voor € 14.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij de Hyundai ix35 kent de Wegenwacht enkele kleine problemen. Een losse massakabel tussen de accubak en het koetswerk bijvoorbeeld, waardoor de SUV geen sjoege meer geeft. De computer die de motor regelt, is gevoelig voor vocht. Daar komen allerlei elektronische problemen van. Meestal is goed droogmaken voldoende om die te verhelpen. Wanneer de schakelaar bij het koppelingspedaal kapot is, wil de Hyundai niet starten. Die schakelaar moet in de garage worden vervangen, maar de Wegenwacht weet een noodoplossing voor in de tussentijd.

Subaru Forester (2008 – 2013)


Permanente vierwielaandrijving is in deze klasse niet gek, maar de beschikbaarheid van lage gearing is wel bijzonder. In die stand gaat de Subaru geen hindernis uit de weg. De standaard ‘hill holder’ werkt ook subliem: wegrijden met een caravan op een steile helling gaat probleemloos. Je merkt zelfs amper dat er een caravan achter de auto hangt! De Forester heeft een boxermotor, waarbij de cilinders plat liggen in plaats van overeind staan. Voor het trekgewicht maakt dat niet uit: de Subaru mag tot twee ton trekken, dus de elektrische fietsen kunnen ook nog mee. Wij tippen een donkergrijze 2.0 Intro (2009, 82.000 km), die voor € 13.950 bij een autobedrijf in Oosterhout te koop staat.

Oordeel van de Wegenwacht

Een Forester die door diep water heeft gereden, kan last krijgen van een ontregelde sensor op de achteras. Om die as te ontzien, levert de motor tijdelijk minder vermogen. De garage haal je echter altijd. Daar kunnen ze vervolgens een nieuwe sensor monteren. Dat ligt anders wanneer de viscokoppeling blokkeert. Dat onderdeel regelt de verdeling tussen de voor- en achteras. Dat is langs de weg niet zomaar even op te lossen en leidt tot een kostbare reparatie.

Toyota RAV4 (2006 – 2013)

Toyota RAV4Toyota RAV4


De RAV4 rijdt erg goed voor een hoge, zware auto. Je kunt er probleemloos lange afstanden mee afleggen. Een diesel vraagt wel een sterk linkerbeen; de koppeling werkt erg zwaar. Vanaf 2009 werd de Toyota met een CVT-transmissie geleverd; veel fijner dan de ouderwetse viertraps automaat die aanvankelijk werd gemonteerd. De RAV4 heeft geen achterklep, maar een achterdeur: die scharniert naar rechts en vraagt onhandig veel ruimte achter de auto. Wel kun je vanuit de kofferbak de rugleuning van de achterbank neerklappen. Ongeacht de gekozen motorisering, mag de Toyota twee ton trekken. Via gaspedaal.nl komen we terecht bij de merkdealer in Eindhoven, die voor € 14.945 een zilvergrijze ‘Linea Sol’ (2008, 86.000 km) in de showroom heeft staan.

Oordeel van de Wegenwacht

Een rammelend geluid uit de koppeling hoort natuurlijk niet, maar kan op zich geen kwaad. Wil je er toch vanaf, dan zal de complete koppeling moeten worden vervangen en dat is een dure grap. De elektronica die bij een dieselmotor de reiniging van het roetfilter regelt, kan bij dit type Toyota storingen vertonen. De motor gaat dan in de noodloopmodus. In de garage is dit eenvoudig op te lossen.

Ons advies

Ze zijn aan elkaar gewaagd, dit drietal. Daarom kijken we gewoon naar het beste aanbod. In dit geval is dat de Hyundai.