Waarom zou je alleen in de zomer in een cabrio rijden? Ook in de winter kun je prima een frisse neus halen, met dank aan een wegklapbare hardtop en de kachel in de voetenruimte.

Nissan Micra C+CNissan Micra C+C


Nissan Micra C+C (2005 – 2009)

De Micra zie je van dit drietal het minst op straat, maar via www.gaspedaal.nl is toch een behoorlijke selectie te vinden. Zowel open als dicht heeft de Micra C+C iets koddigs. Een glimlach behoort dan ook tot de standaarduitrusting. Het interieur is zo krap, dat lange mensen er maar met moeite in passen. De Nissan is lekker wendbaar en best comfortabel geveerd, maar de besturing voelt doods aan. De 1.4-liter benzinemotor is goed voor een verbruikscijfer van 1 op 14, maar die score pakt lager uit wanneer je alleen stadsverkeer rijdt. In Gassel staat bij een autobedrijf een leuke babyblauwe Micra C+C 1.4 in de Tekna-trim. De cabrio komt uit 2005, heeft 92.000 km gelopen en kost € 4.950.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Nissan Micra C+C? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Opel Tigra Twin TopOpel Tigra Twin Top


Opel Tigra Twin Top (2004 – 2010)

Af en toe brengt Opel een model dat je niet van dat merk verwacht. Deze Tigra Twin Top bijvoorbeeld. Hij is nog altijd geslaagd van vorm en voorzien van een ingenieuze dakconstructie. Mede daardoor heeft de Tigra ook met het dak open een acceptabele bagageruimte van 250 liter. De 90 pk sterke 1.4-liter benzinemotor is voldoende krachtig, zolang je er een rustige rijstijl op na houdt. Het exemplaar met 1.8-liter inhoud past met zijn 125 pk beter bij het flitsende uiterlijk van de Twin Top. Toch is de blauwe 1.4 die we bij een garagist in Hoogland vinden de moeite waard. De betreffende Sport-uitvoering (2005, 49.000 km) ziet er voor z’n vraagprijs van € 4.900 uit om door een ringetje te halen.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Opel Tigra Twin Top? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Peugeot 206 CCPeugeot 206 CC


Peugeot 206 CC (2001 – 2007)

De 206 CC is de stamvader van hedendaagse cabriolets met een stalen klapdak. Geen wonder dat er een flink aanbod gebruikte exemplaren bestaat. De open 206 is een heerlijk comfortabele auto, die je elke dag gebruiken kunt. Zowel in open als gesloten toestand! De bagageruimte is wel klein (slechts 150 liter met het dak open) en op de achterbank kun je hooguit een tas of jas kwijt. De 1.6-liter benzinemotor is sterk genoeg en rijdt bij normaal gebruik 1 op 12. Vanwege het enorme aanbod kun je zoeken naar de allermooiste binnen je budget. Voor ons is dat de donkergroene Roland Garros-editie die we in Bolsward aantreffen. Zijn bouwjaar is 2004, de kilometerstand 117.500 km en het prijskaartje bedraagt € 4.890.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Peugeot 206 CC? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Het ANWB-advies

Persoonlijke smaak is bij dit soort auto’s doorslaggevend. Wij zouden geen moment aarzelen en die prachtige Tigra kopen.

Tekst: Bart van den Acker / ANWB