Sommige compacte auto’s worden in de markt gezet als ‘budgetauto’: relatief veel auto voor een bescheiden prijs. We zetten twee van zulke modellen af tegen een reguliere concurrent voor hetzelfde geld. Welke is tweedehands de beste koop?

Dacia Sandero (2013 – heden)

Dacia Sandero


Het Roemeense Dacia mag naar believen shoppen in de magazijnen van Renault. Dat varieert van raamschakelaars tot complete aandrijflijnen. De huidige Sandero maakt gebruik van een moderne Renault-motor, die bijvoorbeeld ook in de Clio zit. Qua vermogen is de krachtbron nét sterk genoeg; je kunt ook goed horen dat het om een driecilinder gaat. En over bijgeluiden gesproken: het onderstel van de Sandero is daar ook niet vrij van. Wel veert de gezinsauto opvallend soepel. Er staat aardig wat aanbod op Gaspedaal.nl. De zilvergrijze Sandero (2015, 10.000 km) die voor € 10.950 bij de merkdealer in Nijkerk te koop wordt aangeboden, is vanwege zijn bescheiden kilometerstand een sterke aanbieding.

Oordeel van de Wegenwacht

Het sterke van Dacia is, dat de gebruikte Renault-techniek is ‘uitgerijpt’. De 0,9 liter driecilinder, die ook in menig Renault zit, kent feitelijk maar één probleem. Zodra de vorst invalt, kan water dat zich heeft verzameld in de inlaat bevriezen, waardoor de motor niet goed meer loopt. Dat is alleen op te lossen door in een warme omgeving de boel te ontdooien en het vocht af te tappen. Dit betekent wel een sleepklusje voor de Wegenwacht.

Ford Fiesta (2008 – 2017)

Ford Fiesta


De Fiesta is een populaire gezinsauto, die niet als budgetmodel bekend staat. Zo’n auto verkopen ze bij Ford ook, maar dan in de vorm van de Ka+. Die oogt misschien minder flitsend, maar biedt wel meer binnenruimte. Een Fiesta rijdt erg goed voor een auto van dit formaat, maar niet beter dan zijn merkgenoot. In deze prijsklasse is het aanbod gebruikte Fiesta’s het tienvoudige van de Ka+. Feit is dat je voor hetzelfde geld een oudere Fiesta met meer kilometers koopt. Op Gaspedaal.nl vonden we een donkerblauwe vijfdeurs Titanium (2012, 68.000 km) die bij de Ford-dealer in Groningen voor € 10.700 te koop staat.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Fiesta-generatie kent nogal wat kleine elektronische euvels. Voor vrijwel alle gevallen geldt: de Wegenwacht zet de boel goed vast en de auto rijdt weer verder. Dat gaat bijvoorbeeld op voor losse massacontacten, maar ook voor een losse sensor bij het gaspedaal, waardoor die geen signaal meer afgeeft aan de motor. Een ‘lamme’ versnellingspook is ook een bekend euvel: de kabels tussen pook en bak zijn dan los. Het is even sleutelen, maar ook dat kan de Wegenwacht ter plekke voor je oplossen.

Ford Ka+ (2016 – heden)

Ford Ka+


De Ka+ is nieuw niet het verkoopsucces dat Ford ervan had gehoopt. Op de occasionmarkt gelden andere criteria en dan is er juist best veel voor Fords ‘budgetauto’ te zeggen. De Ka+ is voor zijn bescheiden formaat namelijk opvallend ruim: er passen bijvoorbeeld prima vier volwassenen in. De bagageruimte is wel wat aan de krappe kant. De 1.2-liter benzinemotor is met zijn 70 pk sterk genoeg. De Ka+ rijdt als een echte Ford, met een fijne besturing en prima veercomfort. Er staan er tweedehands best wat te koop. Via Gaspedaal.nl vinden we voor € 10.990 een witte uitvoering (2017, 8.500 km) bij een dealer in Almelo.

Oordeel van de Wegenwacht

De Ka+ heeft in 2018 een nieuwe driecilinder motor gekregen. Van de viercilinder krachtbron die daarvoor onder de motorkap lag, luistert het vernieuwen van de distributieriem vrij nauw. Worden daarbij de kruk- en nokkenas niet gesynchroniseerd, dan gaat de motor op drie cilinders lopen. Voor die synchronisatie kun je alleen bij de Ford-dealer terecht.

Ons advies

Wie een compacte, praktische vijfdeurs auto zoekt, kan zo’n ‘budgetauto’ best overwegen. Wij kiezen voor een jonge Ford Ka+ met weinig kilometers.