Ben je op zoek naar een betaalbare, niet te grote gezinsauto met een minimale kans op onverwachte kosten? Grote kans dat je dan niet direct aan deze drie occasions denkt. Dat zou je juist wel moeten doen!

Kia Rio (2005 – 2011)

Kia RioKia Rio


Kia heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Toen deze tweede generatie Rio verscheen, was het merk nog niet op het niveau van de meeste Aziatische merken. Kwalitatief zit de Rio goed in elkaar, maar de vering en schokdemping zijn onnodig hard. Met een rustige rijstijl en een bescheiden jaarkilometrage kun je aan de compacte Kia alsnog een prima auto hebben. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 14 is de 1.4-liter benzineversie minder zuinig dan z’n concurrenten. Bij een vakgarage in Wolvega vinden we een exemplaar met airco. De Rio is van 2007 en heeft 103.000 km gereden, maar dat is ‘m niet aan te zien. De kale vraagprijs bedraagt € 4.495.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Kia Rio? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Hyundai Getz (2002 – 2008)

Hyundai GetzHyundai Getz


De Getz is van dit drietal het langste op de markt, maar dat zegt niks over zijn kwaliteiten. De Hyundai heeft altijd iets sympathieks over zich gehad. Bovendien is het model ruim genoeg voor 4 volwassenen en rijdt hij best comfortabel. Vanwege het vele glas is de auto ook goed te overzien. Met een beetje snuffelen op gaspedaal.nl vinden we bij een autobedrijf in Kesteren een sterke aanbieding. Deze lichtblauwe driedeurs uitvoering is één van de laatste, dus met de nieuwe neus, de fijnere 1.4-liter benzinemotor (voorheen had de krachtbron 1.3-liter inhoud) plus airconditioning. Hij is van medio 2008, heeft pas 65.000 kilometer gereden en kost € 4.250, inclusief een nieuwe APK.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Hyundai Getz? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Daihatsu Sirion 2 (2006 – 2013)

Daihatsu Sirion IIDaihatsu Sirion II


Daihatsu wordt in Europa niet meer verkocht. De bouwkwaliteit is uitstekend (zie kader Wegenwacht); daar viel voor de dealers geen droog brood aan te verdienen. Juist omdat het merk er niet meer is, zakken de occasionprijzen. De auto’s blijven echter even goed. De tweede generatie van de Sirion is leverbaar met een 1.0- en een 1.3-liter benzinemotor. Die laatste rijdt lekkerder en scoort nog steeds een verbruikscijfer van 1 op 16. Bij een autobedrijf in St. Philipsland staat een keurige lichtgroene Comfort-uitvoering van 2006 met automaat. In ruim tien jaar heeft de Sirion pas 96.000 kilometer gereden. Een nieuwe APK is bij de verkoopprijs van € 4.495 inbegrepen.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Daihatsu Sirion 2? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Het ANWB-advies

De auto’s op deze pagina zijn alle drie ijzersterke aanbiedingen. Op basis van leeftijd en kilometers kiezen we voor de Hyundai. De voorbeeldauto is dan wel een driedeurs, maar er zijn in het land meer dan genoeg exemplaren met vijf portieren te vinden.

Tekst: ANWB / Bart van den Acker