Voor de liefhebbers levert Donkervoort op de GTO optioneel een sequentiële versnellingsbak, maar als GTO-R biedt de Nederlandse sportwagenbouwer meer dan alleen die transmissie met schakelflippers. Het is een officiële circuitversie.


De GTO-R is niet gehomologeerd voor de openbare weg, evenmin is de GTO met sequentiële transmissie dat. De R-uitmonstering is ook geen racewagen, bedoeld voor deelname aan officiële wedstrijden. De fabrikant uit Lelystad reageert met de GTO-R op klanten die hun roadster louter op het circuit tijdens track days gebruiken. Als uitgangspunt dient de GTO 40, die ter gelegenheid van Donkervoorts veertigste levensjaar als sportwagenbouwer werd ontwikkeld. De fabrikant spreekt van een “heus trackmonster”.

Volgend niveau

“Het is de ultieme machine voor wie wil ervaren wat 'op de limiet rijden' ècht betekent”, legt Denis Donkervoort, ceo van Donkervoort Automobielen. “Voor wie het leven naar een volgend niveau wil brengen. Wil rijden waar deze auto hoort. De GTO-R is geen FIA-gecertificeerde raceauto en kent dus geen door de FIA opgelegde technische restricties.”

Denis DonkervoortDenis Donkervoort


Fotocredit: www.baaz.nl / J.Kraal / Clipboard Publishing

Brandblussysteem

Donkervoort voorziet de GTO-R naast de genoemde sequentiële zesversnellingsbak met schakelflippers achter het stuurwiel en speciaal ontwikkelde Bosch-software over een langere overbrengingsverhouding van het gekoelde differentieel, een aangepast remsysteem, een kortere stuurhuisoverbrenging (2.7), een FIA ​​goedgekeurde racestoel, slick-banden en een dataloggingsysteem inclusief sensoren voor bandenspanning. Optioneel levert Donkervoort de circuitwagen met een FIA goedgekeurd brandblus systeem.

Track day

Met de handgebouwde GTO-R kan deelgenomen worden aan track days. De autobouwer zelf organiseert die ook voor zijn klanten. Tijdens de dag of het weekeinde kan de bestuurder ervoor kiezen om gecoacht.

Prijs GTO-R

De prijs is vastgesteld op € 194.500,-, excl. BTW.

Archieffoto's