Twee maanden geleden presenteerde Donkervoort Automobielen het verjaardagsgeschenk voor z'n oprichter Joop Donkervoort: de D8 GTO-JD70. Dat die auto niet zomaar een verjaardagscadeautje is met een opgefrist exterieur blijkt uit de baanbrekende specificaties van het model. 


In augustus verraste Donkervoort met de D8 GTO-JD70 die in gelimiteerde oplage wordt gebouwd. In Lelystad rollen er maar 70 van de spreekwoordelijke band, één voor elke verjaardag van oprichter Joop Donkervoort. Toen deelde het Nederlandse merk enkel nog de prijs met ons, vandaag maakt het de specificaties van het nieuwste familielid bekend. En die zijn flink, want de JD70 is een barrièrebreker.

G-krachten

De 2.5-liter vijf-in-lijn met turbocharger stuurt 415 pk en 520 Nm via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Omdat de auto minder dan 700 kg weegt, is een sprint naar de 100 km/h in zo'n 2,7 seconden geklaard. Indrukwekkend, maar de daarbij horende G-krachten imponeren nog meer.


Vanuit stilstand accelereert de JD70 met een piekversnelling van 1,02 G: dat is iets meer dan de aantrekkingskracht van de aarde op het menselijk lichaam. Remmen gaat met een maximale vertraging van 1,65 G op de standaard semi-slicks. In de bochten gaat het nog gekker: daar is de auto in staat om de barrière van 2G aan laterale acceleratie te breken. Reden genoeg voor Donkervoort om vanaf nu niet meer in seconden of afstand, maar in G-krachten te praten.

Uitlaatsysteem

Zoals we van Donkervoort gewend zijn, zitten er ook weer een hoop nieuwe onderdelen op dit model. Te beginnen met het uitlaatsysteem. Dat zorgt er in combinatie met een nieuwe katalysator voor dat de auto voldoet aan de Euro 6D Temp emissienormen. De uitlaten komen aan de zijkant voor de achterwielen van de auto al naar buiten en zijn dus lichter, omdat ze niet verder onder de auto doorlopen.


De aerodynamische verbeteringen aan deze JD70 laten zien dat Donkervoort telkens weer in staat is om het uiterste uit zijn auto's te persen. Het nieuwe uitlaatsysteem zorgt er bijvoorbeeld voor dat er een nieuwe diffuser kon worden ontwikkeld. Die verhoogt de neerwaartse druk en koelt het differentieel. Nieuwe cycle wings aan de voorzijde verhogen de topsnelheid iets en verminderen de aerodynamische lift. In totaal resulteert dat alles in een downforce van 50 kg voor en 80 kg achter (de D8 GTO-RS had 'maar' 50 kg downforce achter).

Sparen

Wie lekker is gemaakt kan alvast gaan sparen voor een bedrag van € 163.636,36. Helaas komen de belastingen daar nog bij. Donkervoort meldt zelf dat het al een aanzienlijk aantal bestellingen heeft genoteerd, onder andere uit Spanje, Frankrijk en Libanon.