Ruim tien jaar nadat Smart op de Amerikaanse markt werd geïntroduceerd valt het doek voor het zustermerk van Mercedes-Benz in de Verenigde Staten. De kosten om de stadsrakkers in het land van Uncle Sam aan de man te brengen zijn te hoog.

smartsmart


De Amerikaanse importeur levert momenteel het modeljaar 2019, maar dat is tevens het laatste modeljaar voor de Fortwo. Wanneer de 2019-versies zijn verkocht, is het merk officieel niet meer te koop in de Verenigde Staten.

Verkoopvolumes

Voor Smart zijn de kosten om de auto’s in Amerika op de weg te krijgen te hoog. De investeringen om aan de Amerikaanse homologatie-eisen te voldoen zijn extreem. Zeker wanneer je die afzet tegen de verkoopvolumes van het model. En dat terwijl de afzet van de Smart Fortwo heel laag is. In het introductiejaar 2008 wist het merk nog 25.000 kopers te vinden. Afgelopen jaar waren het er slechts 1.276.

Dealernetwerk

Voor de bestaande klanten blijven de 82 vertegenwoordigers van het merk bestaan. Zij zullen de onderdelen blijven leveren en het onderhoud blijven uitvoeren.


Stekker eruit

Niet alleen in de Verenigde Staten stelt Smart het management van moederconcern Daimler teleur, ook elders in de wereld. Voor Daimler is Smart al jaren een financieel blok aan het been. De divisie zou jaarlijks een verlies van 500 tot 700 miljoen euro maken. Om de investering in de huidige derde generatie te beperken ging Daimler een samenwerkingsverband met Renault aan, maar Daimler en Renault lieten al eerder weten aan de huidige samenwerking geen vervolg te geven. De directie van Daimler stond zelfs op het punt om de stekker uit Smart te trekken. De vanaf mei als ceo van het concern aangestelde Ola Kallenius zou volgens een insider al hebben geroepen dat er “geen historie met Smart” is en hij aan “een einde van Smart geen gewetensbezwaren zal overhouden”.


Reddende engel

Echter, in april kondigde Daimler aan dat Smart deels in handen komt van het Chinese Geely. Eind dit jaar zullen de details bekend worden, maar vast staat dat 50% van het bedrijf in Chinese handen komt, de productie naar een nieuwe fabriek in het Aziatische land verhuist en in 2022 nieuwe stadsauto’s voor het A- en B-segment verschijnen. De louter elektrisch aangedreven auto’s worden via Mercedes wereldwijd verkocht.