Amerikaanse krant: ‘Verbied Dodge Challenger Demon!’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon.jpg)
De Dodge Challenger Demon is gevaarlijk en had nooit in productie mogen gaan! Dat schrijft het gezaghebbende Automotive News in een verbazend fel redactioneel stuk, getiteld ‘Keep the Dodge Demon off our roads’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_37.jpg)
“De 840 pk sterke Dodge Challenger SRT Demon van Fiat Chrysler is buitengewoon gevaarlijk en vormt een bedreiging voor de veiligheid van automobilisten”, aldus de Amerikaanse autokrant. “Het zou verboden moeten worden om hem als straatauto te registreren.”
“De Challenger Demon is ‘het resultaat van een serie misplaatste keuzes’ van Dodge”
“We hebben goed nagedacht over deze conclusie”, gaat Automotive News verder. “Er zijn immers nog sterkere en snellere voertuigen op de markt, maar die zijn wat ons betreft terecht straatlegaal. Echter, net zoals het verkeerd is dat Tesla zijn klanten en de openbare weg gebruikt als betatest voor autonome technologieën, zo is het ook verkeerd dat Dodge een speciaal voor dragraces gebouwde auto als straatlegaal model aanbiedt.”
Automotive News noemt de Challenger Demon “het resultaat van een serie misplaatste keuzes” van Dodge. De autobouwer dacht bij de ontwikkeling van de Demon alleen maar aan “bragging rights”, aldus de krant, niet aan de publieke veiligheid.
LEES OOK: DODGE CHALLENGER DEMON HEEFT 840 PK EN 1040 NM KOPPEL!
Volgens Dodge kan de Challenger Demon in 2,3 seconden naar 97 km/h (60 mph) sprinten. De nog extremere versie van de Challenger Hellcat wordt aangedreven door een 6,2 liter V8 met een enorme compressor. Het vermogen ligt op 840 pk en het koppel zelfs op 1040 Nm. De National Hot Rod Association (NHRA) heeft de Demon uitgesloten van deelname aan drag races. De muscle car is zo snel dat hij volgens NHRA-regels allerlei extra veiligheidsopties (zoals een rolkooi en zespuntsgordels) aan boord moet hebben om te mogen racen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_93.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_85.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_41.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fdodge_challenger_srt_demon_34.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dodge gooit SRT definitief aan ‘Charger’
-
Tast Dodge Hornet geloofwaardigheid Alfa Romeo Tonale aan?
-
Dit is de ‘donkere’ verkooptruc van Bentley voor Flying Spur
-
Komt er een Gigafactory voor accu’s naar Nederland?
-
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug