In maart reed een autonome Uber een voetganger dood in de Amerikaanse stad Tempe, Arizona. Nu blijkt dat de sensoren van de auto de 49-jarige vrouw wel hebben gezien, maar dat de software van Uber haar heeft geclassificeerd als iets dat genegeerd kan worden.

Uber


Fotocredit: Reuters

De website The Information haalt een onderzoek van Uber aan, waaruit zou blijken dat de programmatuur niet goed was afgesteld. De sensoren van zelfrijdende auto's detecteren zowat alles, van een plastic zakje op de weg tot een colablikje in de goot. Het autonome systeem moet natuurlijk niet overal op reageren, dus wordt de software nauwkeurig gekalibreerd om bepaalde objecten te negeren.

Niet op te letten

En daarbij is het misgegaan in maart. Een dame stak in het donker de weg over met haar fiets aan de hand en even verderop kwam de Uber met iets meer dan 60 km/h aanrijden. De auto zag de overstekende vrouw wel, maar negeerde haar en remde dus niet. Er zat voor de veiligheid een medewerker achter het stuur van de Volvo, maar die zat in de momenten voor de aanrijding niet op te letten, zo blijkt uit camerabeelden.

Schadevergoeding

Uber heeft na het dodelijke ongeluk de testritten met zelfrijdende auto's gestopt en de familie van het slachtoffer een schadevergoeding betaald. Het is niet de eerste keer dat er iets misgaat met een autonome Uber. In december 2016 reed een auto van het bedrijf in San Francisco door rood en in maart vorig jaar raakte er een betrokken bij een aanrijding in eveneens Tempe, Arizona. Volgens de politie lag de fout bij de bestuurder van de andere auto.