Autovisie
Autovisie Nieuws 29 nov 2021

Dit zijn de ambitieuze plannen van Nissan tot 2030

Nissan gaat de komende vijf jaar precies twee triljoen Yen -omgerekend 15 miljard euro- uit trekken voor het elektrificeren van zijn modellengamma. Er staan maar liefst 20 nieuwe modellen op de agenda, waarvan het merendeel volledig elektrisch aangedreven is. De investering en ontwikkeling maken deel uit van een ambitieus doel van de Japanse autobouwer, waarin het zich opmaakt voor een elektrische toekomst. De fabrikant noemt het ‘Nissan Ambition 2030’.

De Japanse autobouwer is ervan overtuigd dat het tegen het fiscale jaar 2030 ongeveer 50% van alle verkochte auto’s van het merk over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikken. Al in het fiscale jaar 2026 rekent Nissan erop dat in Europa 75% van de verkochte auto’s over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikt. In Japan moet op dat moment het percentage op meer dan 55% liggen, terwijl het in China boven de 40% ligt. Uit de ramingen van Nissan kun je concluderen dat de Amerikanen het overall-percentage drukken. De Japanners gaan er volgens het Nissan Ambition 2030-plan van uit dat in de Verenigde Staten pas in 2030 een aandeel van 40% kan worden gehaald.

SUV Coupé volgt Leaf op

Om de Nissan Ambition 2030-doelen te bereiken lanceert Nissan wereldwijd twintig elektromodellen en types met de hybride-aandrijflijn e-Power. De twintig auto’s moeten er binnen vijf jaar zijn. Om de consument richting te geven welke kan Nissans modellengamma op gaat, stelt het bedrijf al enkele studiemodellen (zie onderaan) voor. De meest belangrijke is de SUV Coupé. Dat model gaat in licht gewijzigde vorm volgend jaar in Groot-Brittannië in productie en vormt de opvolger van de Leaf. Overigens brengt het concern de nieuwe modellen niet allemaal onder Nissan-vlag uit. Ook Infiniti krijgt een aantal nieuwe types.

De kostbare investeringen maken volgens Nissan deel uit van de transitie om een “echt duurzaam bedrijf” te worden dat “streeft naar een schonere en veiligere wereld”. De Japanners zetten in de komende tien jaar in op geëlektrificeerde voertuigen en technologische innovaties. Buiten de doelstellingen volgens Nissan Ambition 2030 staat voor 2050 het plan om louter auto’s aan te bieden die over hun hele levenscyclus CO2-neutraal zijn.

In vijf jaar 20 modellen

De autobouwer spreekt in ‘Nissan Ambition 2030’ van een productoffensief van 23 nieuwe geëlektrificeerde modellen tot het fiscale jaar 2030. Daaronder zijn 15 nieuwe EV’s. De Japanners willen echter al in de komende vijf jaar 20 modellen introduceren, die van een geëlektrificeerde aandrijflijn zijn voorzien.

Lagere kosten accupakketten

Naast de introductie van modellen kijkt Nissan ook naar de accupakketten. De fabrikant blijft de lithium-ionbatterijtechnologie doorontwikkelen en zal kobaltvrije technologie introduceren. Het concern verwacht dat het de kosten daarvan tegen het fiscale jaar 2028 met 65% heeft verlaagd. In datzelfde jaar moeten de (eigen) all-solid-state batterijen (ASSB) verschijnen, waarvoor in 2024 een testfaciliteit in Yokohama operationeel moet zijn. ASSB moet de laadtijd tot een derde verminderen en de kosten van een accupakket in 2028 verlagen. De autobouwer spreekt van $ 75,- per kWh, al ligt het doel op $ 65,- per kWh.

Dit zijn de concept cars Nissan Ambition 2030:

Nissan pakt uit merk verschillende studiemodellen. De Chill-Out staat gepland voor de korte termijn. Hij staat op het platform CMF-EV, waarop ook de Ariya en de Renault Mégane E-tech Electric staan. De fabrikant brengt de auto als opvolger van de Leaf. De levering zou in 2023 van start moeten gaan.

Nissan Max-Out

Naast de Chill-out stelt Nissan in het kader van Nissan Ambition 2030 ook drie modellen voor die verder van werkelijkheid staan, maar desalniettemin een boodschap uitdragen. De types luisteren naar de namen Max-Out, Surf-Out en Hang-Out. Voor deze modellen is sprake van de all solid-state battery (ASSB) technologie. De architectuur is volgens de zogeheten skateboard lay-out opgebouwd, wat betekent dat elektromotor zich buiten de twee assen bevindt en het accupakket tussen de wielen ligt. Vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Het platform zorgt ervoor dat Nissan heel eenvoudig verschillende modellen op dezelfde basis kan lanceren. Dat laat Nissan direct zien met de tweezits roadster Max-Out, de pickup Surf-Out en de SUV-vorm Hang-Out.

Nissan Surf-out

Nissan Hang-Out