Dit Italiaanse eiland heeft meer Fiat Panda’s dan inwoners
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_10_09_55_00_FIAT_WELCOME_TO_PANDELLERIA_YouTube_Mozilla_Firefox.jpg)
Althans, dat zegt Fiat. De bewering dat Pantelleria de hoogste Fiat Panda-dichtheid ter wereld heeft, lijkt ons echter iets geloofwaardiger, want 7335 eilandbewoners kunnen toch niet meer Panda’s dan dat hebben?
Nou ja, misschien wel. Wij hebben de cijfers niet paraat en Fiat geeft ze niet. Wat de Italiaanse fabrikant ons wél geeft, is een video van een half uur, genaamd Pandelleria.
Eerbetoon aan de bouwers van de Fiat Panda
De korte film is een eerbetoon aan de medewerkers van de Giambattista Vico-fabriek in Pomigliano d’Arco, waar de Fiat Panda wordt gemaakt, en schetst een beeld van enkele inwoners van Pantelleria, die stuk voor stuk een Panda hebben.
Pantelleria is een eiland tussen Italië en Tunesië in
Pantelleria is een vulkanisch eiland en ligt ten westen van Sicilië, tussen Italië en Tunesië in. De mensen spreken er Pantesco, een dialect van Siciliaans, doorspekt met Arabische invloeden.
In de Pandelleria-video vertellen veertien bewoners over hun liefde voor de drie generaties van de Fiat Panda, waaronder een boer, een imker, een monteur, een priester en een muzikant.
Fiat Panda ontworpen door Giorgetto Giugiaro
De Panda kwam in 1980 op de markt en is ontworpen door designlegende Giorgetto Giugiaro. De Panda moest een hedendaagse Citroën 2CV en Renault 4 worden, vond Fiat.
Overigens is de Panda niet genoemd naar de zwartwitte beer uit China, maar naar Empanda, de Romeinse godin en beschermheilige van reizigers. Het Wereld Natuurfonds verzette zich tegen de naam, maar stemde toch toe na een grote donatie van Fiat.
De eerste Panda was er ook als 4×4, als bestelwagentje én als Seat Marbella. Bekend in Nederland is de reclame met de lachende politieagent en de slogan ‘Met de Fiat Panda lach je iedereen uit‘.
Huidige Panda moet nog een paar jaar door
Met de tweede generatie Panda uit 2003 won Fiat de Auto van het Jaar-verkiezing. Hij was er wederom als 4×4, maar ook als sportieve 100HP. Na de introductie van de derde Panda in 2011 bleef zijn voorganger nog even in productie als Panda Classic.
De huidige Panda is al twaalf jaar op de markt, maar moet het minimaal nog drie jaar volhouden. Bij Fiat wordt gewerkt aan een volledig elektrische opvolger, die wat meer de SUV-kant op gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ook Fiat gaat strijd aan met Biro: dit is de Topolino
-
Deze occasion wil je: Fiat X1/9 – messcherp Bertone design
-
Review Fiat 500E Cabrio La Prima by Bocelli: Het ultieme lifestylewagentje?
-
Hoezo kwakkelend?! Fiat was in 2022 het bestverkochte Stellantis-merk
-
Covermodel: Fiat 126, ondergewaardeerde Poolse cultheld
-
Waarom Amerikanen nu pas in een Fiat Multipla mogen rijden
-
Barbecueën? Deze 3 BBQ’s zijn perfect voor de autoliefhebber
-
Volvo teased EX30: een nieuw succesmodel?
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Porsche Cayenne met méér cilinders
-
Waarom benzine een stuk duurder wordt
-
Is dit de krachtigste driecilinder ooit?
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!