Dit is waarom er geen elektrische Volkswagen Caddy komt

Waar een aantal grote fabrikanten binnenkort volledig elektrische varianten van hun bestel- en personenbusjes leveren, doet Volkswagen dat niet. Het laat weten geen elektrische Caddy te bouwen.

De markt voor elektrische bestelwagens groeit enorm. Van de Opel Vivaro, Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce – onderhuids dezelfde voertuigen – zijn er allemaal elektro-versies. Mercedes-Benz biedt ook al verschillende elektro-modellen van haar bestelwagens aan. Volkswagen levert een elektrische Crafter, maar laat weten géén Caddy met flinke batterij te lanceren.

Stedelijke gebieden

Dat terwijl de markt voor e-commerce dus flink groeit. De overheid dringt op om de uitstoot van stikstof te reduceren, met name in stedelijke gebieden waar veel vrachtvervoer rijdt. “Uit cijfers van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat 34% van de totale fijnstof in een stad op conto komt van bestelauto’s en -bussen”, zo vertelde Erwin Jongh, verantwoordelijke voor elektrische auto’s binnen Toyota-importeur Louwman & Parqui, uit tijdens de introductie van de ProAce Electric. “Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat 24% van de stikstof-uitstoot eveneens van bestelwagens afkomstig is. De vraag om reductie van CO2, NOx en fijnstof is aan de orde van de dag.”

Volkswagen Caddy
De nieuwe Volkswagen Caddy.

Waarom gaat Volkswagen dan niet over op een elektrische Caddy? De autogigant zet toch alles op alles om het aanbod zo snel mogelijk te elektrificeren? Dat klopt, maar het ziet nog geen nood om van de Caddy nu een elektro-variant te bouwen. Door nieuwe dieseltechniek is de gloednieuwe Caddy schoon genoeg om ook de komende jaren nog de stad in te mogen, zo luidt het antwoord van de fabrikant. Het doet daarom geen grote investeringen om de nieuwste Caddy klaar te maken voor elektro-techniek. Voor de tijd daarna heeft namelijk een heel sterke kaart in handen.

ID.Buzz

Voor 2022 staat namelijk de ID. Buzz op het programma, die een revolutie moet veroorzaken in Volkswagens bedrijfswagen-gamma. De Duitse fabrikant spreekt al twee decennia lang van de moderne variant van de legendarische Microbus uit de vorige eeuw, maar over twee jaar staat-ie er écht. Niet alleen als personenbus, ook als zogenoemde Cargo-variant. Dat betekent dat de ID.Buzz niet het directe stokje overneemt van óf de Transporter of de Caddy. Nee, de ID. Buzz wordt een auto die precies tussen die modellen komt te staan en klanten uit beide segmenten naar zich toe moet trekken.

Volkswagen I.D. Buzz Cargo

En dus wordt de ID. Buzz een auto die heel veel mensen moet gaan aanspreken. Dat doet-ie natuurlijk al met z’n uiterlijk, want van de laatste conceptversie die we hebben gezien krijgt iedereen een lach op z’n gezicht. In combinatie met z’n modulaire karakter wordt het een interessante auto voor zowel koeriersberdijven als families, die een MPV of grote bus zoeken.

Traditionele MPV

De traditionele MPV is immers verdwenen, want Volkswagen haalde onlangs de grote Sharan uit het programma. Tegelijkertijd liet de fabrikant dit jaar al weten dat de aankomende ID. Buzz ‘het MPV-segment weer moet doen herleven’. “Nu hebben we andere concepten die de plaats van de MPV’s overnemen, zoals de Tiguan Allspace. En we bereiden onze ID.-familie voor op de nieuwe generatie, waaronder de ID. Buzz. Dit zijn de echte opvolgers van de Touran”, vertelde Frank Welsch, ontwikkelingsdirecteur van VW, dit jaar tegenover Autocar.

volkswagen-i-d-buzz-13-autovisie-nl

“MPV’s zijn nog niet voorbij, maar de vraag is wel verminderd”, gaf Welsch toe. “Ze hebben nu een beter design nodig. Daarom is het ontwerp van de ID. Buzz vrij emotioneel. De productieversie ziet er nog beter uit dan het conceptmodel.” Of de auto ook ID.Buzz gaat heten, is overigens nog niet helemaal bekend. Dat de aanduiding ID. op het model verschijnt, is wel zeker.

ABT e-Caddy

Wie overigens wél een elektrische Caddy wil, kan die kopen. Niet bij Volkswagen zelf, maar bij huistuner Abt. Vorig jaar lanceerde het onder de tak Abt e-Line een elektro-Caddy. Die heeft een elektromotor met een vermogen van 83 kW en een batterij met een capaciteit van 37,3 kWh. Volgens de WLTP-meetmethode is die unit goed voor 159 kilometer. Aan de snellader kan de e-Caddy met een maximaal vermogen van 50 kW laden, waardoor de batterij binnen 50 minuten tot 80 procent gevuld is.