Autovisie
Autovisie Nieuws 12 nov 2021
Leestijd: 3 minuten

Dit is waarom er absoluut geen Porsche 911 Turbo Targa komt

Wie in de geschiedenisboeken van de Porsche 911 duikt, ziet de komst van de Turbo in de jaren zeventig. Hij debuteerde als Coupé en verscheen ook als Cabriolet. Een Targa kwam er maar één maal, maar die kreeg nooit een vervolg. Daar komt voorlopig ook geen verandering in. Het is technisch onmogelijk.

De snelste ooit getest! – Porsche 911 Turbo S (992) – Video

Het lijkt zo simpel. Porsche bouwt een Coupé-, een Cabriolet- en Targa-koetswerk voor de 911-familie. Daarnaast heeft het verschillende aandrijflijnen, waaronder een 3,7-biturbo in de Turbo-versies. Hoe moeilijk is het om na de Coupé en Cabriolet de aandrijflijn van de Turbo met de Targa te combineren? Welnu, onmogelijk. Dat geeft Boris Apenbrink van Porsche Exclusive aan. Volgens de topman is bij de constructie van de Targa rekening gehouden met een beperkt aantal aandrijflijnen. Het technische concept van de Turbo is echter te zwaar voor de Targa. In geval van een koprol kan de rolbeugel het hogere gewicht van de Turbo niet dragen.

Porsche 911 Targa - Porsche 992 Targa

In de toekomst

Of er in de toekomst een Turbo Targa verschijnt, is de vraag. In ieder geval vormt de huidige 911-generatie, die intern bekend staat als 992, niet de basis voor een half open 911 Turbo. De Turbo vindt zijn oorsprong in 1974, toen de Duitse sportwagenbouwer voor de eerste maal een boxermotor met turbo achterin in de 911 lepelde. De 911 kwam met een 3,0-liter zescilinder, goed voor 260 pk voor de dag. De auto was slechts drie modeljaren leverbaar, toen Porsche de cilinderinhoud tot 3,3-liter en het vermogen tot 300 pk verhoogde. De Duitsers leverden de nieuwe specificatie tot en met 1989. Op dat moment was de 911 Turbo leverbaar als Coupé en als Cabriolet en Targa (sinds 1987).

Porsche 911 Turbo S Exclusive Series duo

Limited editions

De fabrikant verving de 911 G, zoals de interne codenaam luidt, door de 964. In 1991 arriveerde de geblazen uitvoering met aan boord een 3,3-liter boxermotor met 320 pk. Voor het modeljaar 1993 wijzigde Porsche de krachtbron in een 3.6. Na de productiestop in december 1993 kwam de nieuwe editie in 1995. Voor het eerst kreeg de turbomotor een dubbele uitlaatgasturbo. Door de twee turbo’s steeg het vermogen naar 408 pk en met optionele powerkit tot zelfs 430 pk. In 1997 verscheen de 911 Turbo met standaard 450 pk. Alle auto’s waren Coupés. Slechts 14 maal bouwde Porsche Exclusive een 911 Cabriolet Turbo. Een vervolg werd aan de 911 G Targa niet gegeven.

Porsche 911 Turbo

Vast onderdeel

Met de introductie van de modelgeneratie 996 werd de Cabriolet een vast onderdeel van het 911-programma. De Turbo debuteerde weliswaar in 1999 op de IAA in Frankfurt als Coupé, vier jaar later was het topmodel er in beide carrosserievormen. De productlijn was tevens de eerste die twee versies van de Turbo had te bieden. De krachtigste uitvoering kreeg een S in de naam. Het was een startpunt voor de edities na de 996, die er allemaal als Coupé en als Cabriolet kwamen, zowel als Turbo als Turbo S. Waar de 997 wederom in een later jaar pas verscheen, presenteerde Porsche bij de opvolgers 991 en 992 de twee carrosserievarianten direct. Het vermogen van de productlijn ligt inmiddels op 650 pk, ruim twee keer het vermogen van de allereerste 911 Turbo.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.