Dit is waarom de nieuwe Polestar 4 geen achterruit heeft
De nieuwe Polestar 4 verrast met zijn design. Want waarom heeft het model geen achterruit en moet de bestuurder door een camera naar het achteropkomend verkeer kijken? Polestar geeft uitleg aan Autovisie.
Het persbericht over de Polestar 4 doet vaag over het ontbreken van een achterruit. Het merk zegt voor een betere beleving te willen zorgen voor de passagiers op de tweede zitrij.
Polestar 4 zonder achterruit om technische reden
In werkelijkheid is er een technische reden voor het feit dat de Polestar 4 geen glas tussen de d-stijlen heeft. Een Zweedse Polestar-manager op de Shanghai Motor Show legt het aan Autovisie uit.
“We wilden de 4 een sportief silhouet geven met een lager dak en een voorruit die schuiner staat. Daarom stonden we voor een dilemma: de daklijn mocht niet omhoog, maar de hoofdruimte voor de achterpassagiers moest wel gegarandeerd blijven.”
Achterruit wordt klein, dus haal dan maar weg
“Dat betekende dat een deel van de rolkooi, de crashstructuur, niet op de traditionele plek kon komen, anders zou die de ruimte achterin beperken. De versteviging zit nu verder naar achteren en lager, waardoor het zicht door een achterruit beperkt zou zijn.”
Waarom de snelste Polestar niet het model met de meeste pk’s is
“Toen dachten we: ‘als er toch een soort brievenbusje onstaat waardoor de bestuurder naar achteren moet kijken, waarom halen we de achterruit dan niet helemaal weg.’
Geen claustrofobie achter in de Polestar 4
De binnenspiegel van de Polestar 4 is zowel een traditionele spiegel – om naar de achterpassagiers te kijken – als een scherm waarop beelden van de camera achterop worden vertoond. De camera zit vlak onder het dak, waardoor-ie nooit vies wordt, aldus Polestar.
Om te voorkomen dat het voor de passagiers achterin claustrofobisch wordt, is het zwarte kunststof achter hun ruggen verlicht. Ook het grote panoramascherm, dat van voren naar achteren loopt, helpt mee aan het creëren van openheid in de cabine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Na 2 komt… 7? Polestar begrijpt niet hoe autonamen werken
-
Is het einde van Polestar nabij?
-
Waarom de Polestar 4 één essentieel onderdeel mist
-
Met de Polestar 5 sta je extreem kort aan de laadpaal
-
Deze occasion wil je: Polestar 1, een toekomstige klassieker?
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk