Autovisie
Autovisie Nieuws 24 feb 2021

Dit is waarom de Mercedes-Benz C-Klasse géén zescilinder krijgt

Mercedes-Benz heeft er bewust voor gekozen om de nieuwe C-Klasse alleen met viercilindermotoren aan te bieden. Dat heeft niet alleen met de verkoopvolumes van een zescilinder te maken.

De algehele marktvraag naar een C-Klasse met zespitter onder de kap speelde wel een rol in het besluit. Want waarom zou je miljoenen euro’s investeren in een motorisering die bijna niemand koopt? Vandaar dat de Duitsers direct de afweging hebben gemaakt of ze überhaupt een zescilinder in de C-Klasse moeten leveren. Voor wie dus?

Langere zescilinder

Wellicht doe je er een aantal trouwe klanten een plezier mee, maar wegen die opbrengsten op tegen de investeringen? Maar er speelde nog iets. Anders dan in het verleden is de zespitter van Mercedes-Benz een lijnmotor, en geen V-blok. De krachtbron is dus langer dan het vorige motorblok. Die lengte moet je terugvertalen naar de C-Klasse, die je dus hoofdzakelijk met vierpitters gaat verkopen. Om de zescilinder voorin te krijgen, had de C-Klasse vijf hele centimeters langer moeten worden. Even afgezien van het extra gewicht en hogere productiekosten, kwam de lengte van de C-Klasse daarmee te dicht bij die van de E-Klasse.

c-klasse

En AMG?

En zo besloot Mercedes-Benz om af te zien van de zescilindermotoren voor de C-Klasse. Wie nu denkt dat er wel een V8-motor in gaat komen, vanwege de later dit jaar te introduceren C 63, heeft het mis. Ook AMG kiest voor een viercilinderblok. Een viércilinder, maar wel een die naar verluidt niet onderdoet voor de nu gebruikte krachtbron in het gelijknamige model.

Nieuwe Mercedes C-Klasse wordt deze zomer leverbaar

Plug-in hybride ook als diesel

Op de specificatielijst van de nieuwe C-Klasse, die in april in de verkoop gaat, staat bij de verkoopstart een C 180, C 200 en C 300 benzine, alsmede de C 220 d en C 300 d diesels. De 180 en 200 hebben een slagvolume van 1,5 liter, de andere types 2,0 liter. Later voegt Mercedes-Benz aan dit rijtje een plug-in hybrideversie toe. Die elektro-installatie wordt eerst op een benzineblok gemonteerd. Later komt de autobouwer met een diesel-PHEV.

Reageer op artikel:
Dit is waarom de Mercedes-Benz C-Klasse géén zescilinder krijgt
Sluiten