Autovisie
Autovisie Nieuws 19 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Dit is de Porsche 911 GT3 RS in Weissach-trainingspak

Kun je voor een topatleet als de Porsche 911 GT3 RS wel spreken van een trainingspak, Weissach genaamd. Enfin, het is voor de geoefende bestuurder die het nieuwste paradepaardje uit Zuffenhausen graag op het circuit uitlaat een welkome aanvulling. Vandaar dat het ook op de allernieuwste 911 GT3 RS beschikbaar komt!

Alles, maar dan ook alles stond tijdens de ontwikkeling van de 992 GT3 RS in het teken van topprestaties op het circuit. Dat heb je allemaal kunnen horen in aflevering 308 van Sjoerds Weetjes, die geheel in het teken staat van het nieuwste straatlegale circuitmonster van Porsche. De technici van het sportwagenmerk hebben zich dit keer, meer dan ooit, gericht op de prestaties op het circuit en dat daarvoor concessies moesten worden gedaan voor het gebruik van de sportcoupé op de openbare weg, is dan maar zo. De GT3 RS moest volgens de Motorsport-tak rapper. In plaats van te kiezen voor meer vermogen of een grotere cilinderinhoud is gezocht naar extra downforce om de bochtsnelheden van de RS-uitmonstering verder te verhogen. Zoals aangegeven, dat hoor je allemaal in deze video.

Koolstofvezel

De auto in de video is de reguliere versie, voorzien van lichtere wielen, een rolbeugel en in rood uitgevoerde striping en wielen. Wie het Weissach-pakket in de configurator selecteert, ziet direct een verschil met de basistrim. Dat begint bij de voorklep, die dan in zichtcarbon is uitgevoerd. Dat geldt ook voor het dakpaneel. Beide onderdelen zijn standaard van koolstofvezel vervaardigd, maar binnen het Weissach-pakket brengt Porsche een blanke laklaag aan in plaats van de carrosseriekleur. Ook in de spoiler van het DRS-systeem is de specifieke carbon-structuur zichtbaar. Overigens staat er dan ook PORSCHE op de onder/achterzijde van de klep vermeld, iets dat zichtbaar wordt wanneer geen gebruik wordt gemaakt van de DRS-functie. Ook voor de buitenspiegels past de fabrikant zichtcarbon toe, zij het op subtiele wijze. Alleen de onderzijde is in hoogglans carbon uitgevoerd.

Het Weissach-pakket gaat verder dan alleen visuele aankleding. Binnenin krijgt de koper van de GT3 RS met Weissach-pakket een vaste rolkooi in zichtbaar carbon, deurgrepen in zichtcarbon, PDK-schakelpaddles van magnesium en harnass-gordels. Om de inzittenden duidelijk te maken dat zij in een originele Weissach-uitvoering zitten, krijg je de Weissach-vermelding op het dashboard en in de hoofdsteunen (geborduurd).

Technische meerwaarde

Technisch voegt het optionele pakket ook nog iets aan de 911 GT3 RS toe. De stabilisatoren op de voor- en achteras zijn net als de koppelstangen op achteras van met koolstofvezel versterkte kunststof voorzien. Gesmede magnesium lichtgewicht wielen behoren ook tot het pakket. Laatstgenoemde onderdeel zorgt voor een gewichtsreductie van 8 kg overall, nog eens 6,5 kg meer dan de lichtgewicht wielen die verkrijgbaar zijn op de niet-Weissach-types.

De Weissach-uitvoering weegt 15 tot 22 kg minder dan de reguliere GT3 RS, afhankelijk van de keuze voor het Clubsport-pakket (optie zonder meerprijs). Het verschil tussen de stalen en carbon fibre-rolkooi bedraagt 6 kg.

Populair pakket

Het Weissach-pakket werd voor het eerst op de gelimiteerde 918 Spyder aangeboden. Waar het gros van de kopers het kostbare optiepakket niet selecteerde, daar kozen de kopers van de latere GT2 RS massaal (95%) voor de Weissach-aankleding. Op de vorige GT3 RS was het pakket leverbaar, maar niet op alle edities. De nieuwste generatie is er per direct mee te bestellen. De meerprijs van het pakket bedraagt of 33.613 euro of 38.425 euro, afhankelijk van de specificaties van het trainingspak.

De GT3 RS zelf kost minimaal 325.200 euro. Porsche start binnenkort de bouw van de GT3 RS. De sportcoupé zal grotendeels op de reguliere productielijn worden gemaakt, maar voor bijvoorbeeld de achterspoiler is er een extra werkstation ingevoerd. De eerste exemplaren arriveren in november bij de dealer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.