Lamborghini geeft mysterieus en hyperexclusief model prijs: dit is de SC20
Een tijdje terug verraste Lamborghini ons met een mysterieuze, gecamoufleerde auto. Inmiddels weten we waar het destijds om ging, want dit is de gloednieuwe SC20.
Althans, mysterieus… Lamborghini toonde begin oktober een foto van een dak- en ruitloze hypercar. Het gaf geen enkel detail over het model prijs, behalve dat het ging om ‘een snelle, open auto’. Tja, dat konden wij ook nog wel zien. Bovendien is zo’n auto vandaag de dag eigenlijk niet meer bijzonder. McLaren, Ferrari, Aston Martin: zomaar een paar fabrikanten die recent een vergelijkbaar model (en dus zonder dak en voorruit) presenteerden. Lamborghini kon dus niet achterblijven. En dus presenteert het vandaag de SC20.
Heel exclusief
Toch gaat het hier om wel een wat ander model dan die van de hierboven genoemde fabrikanten. De Elva, SP-modellen en de V12 Speedster verschijnen allemaal in een beperkte oplage van enkele honderden stuks. Van deze SC20 bouwt Lamborghini er maar één.
Het model wordt vervaardigd door de Squadra Corse-divisie, die al vaker zo’n one-off maakte. Dat was de SC18, waar ook dit unieke exemplaar van afstamt. Ook deze SC20 is voor een zeer gefortuneerde Lamborghini-klant, die de auto helemaal naar z’n wensen heeft gespecificeerd. Lamborghini haalde samen met de klant inspiratie uit een aantal fraaie creaties van de fabrikant, zo laat Mitja Borkert, hoofd-ontwereper bij Lamborghini, weten. De Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster en Concept S zijn verantwoordelijk voor het uiterlijk van de SC20.
Comfortabel
Het koetswerk van de SC20 is volledig uit koolstofvezel vervaardigd en met de hand bewerkt, om de aerodynamica te optimaliseren. Volgens Lamborghini zorgt dat ervoor dat inzittenden er comfortabel bij zitten, ondanks het ontbreken van een voorruit. De splitter op de voorzijde is geïnspireerd op het exemplaar van de Huracán GT3 Evo, de zijpanelen zijn afgeleid van die op de Essenza SCV12. De kleuren Bianco Fu (wit) en Blu Cepheus (blauw) zijn naar wens van de klant aangebracht op het koetswerk. Het interieur wordt gedomineerd door de leuren Nero Cosmus (zwart) en Bianco Leda (wit).
Achter de voorstoelen ligt uiteráárd de legendarische V12-motor van de Italianen. Die (ongeblazen krachtbron) heeft een cilinderinhoud van 6,5-liter, goed voor 770 pk en 720 Nm koppel. De ISR-versnellingsbak met zeven verzetten verdeelt het vermogen over de vier wielen van de Lamborghini. De 20-inch wielen op de vooras en de 21-inch exemplaren op de achterste as zijn voorzien van Pirelli PZero Corsa-banden. Daarmee is ‘t overigens niet de sterkste V12 zonder turbo ooit. Die titel heeft de SCV12 circuitauto op z’n naam staan. Overigens mag de SC20 ‘gewoon’ de straat op.
Prijs Lamborghini SC20
Wat dat allemaal heeft gekost, maakt Lamborghini uiteraard niet bekend. Het is ook helemaal niet relevant, omdat niemand anders zo’n SC20 kan kopen. Genieten doe je dus enkel en alleen – en zoals zo vaak bij een Lamborghini – met je ogen. Zie hieronder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen