Dit is de gloednieuwe Peugeot Ra… pardon… Renault Rafale!
De Renault Rafale introduceert een nieuwe designtaal, zo lezen we in de bijbehorende persinformatie. Betekent dat dan dat alle toekomstige Renaults als twee druppels water op Peugeots gaan lijken?
Toen we de eerste foto’s van de Renault Rafale in de mail kregen, dachten we meteen: het is net een Peugeot. En we kunnen ons niet voorstellen dat we de enige zijn die het zien…
Renault Rafale op basis Austral en Espace
De 4,71 meter lange Rafale is een coupé-suv uit het D-segment, die aan de bovenkant van het leveringsprogramma van Renault komt te staan. Hij deelt zijn platform met de Austral en de recent geïntroduceerde Espace, waarmee hij zijn wielbasis van 2,74 meter deelt.
Opmerkelijk aan het ontwerp van de Rafale zijn de duidelijke Peugeot-trekjes. Wybers eraf, leeuwen erop en voilà… het model kan zo in de prijslijst van de concurrent. Met name de grille en de koplampen met daaronder de verticale dagrijverlichting zorgen ervoor dat hij op een Peugeot lijkt.
Aan de achterkant spotten we designelementen van de 408: de afgekapte kont, die ietsje naar achteren helt, de horizontale lichtunits, het subtiele randje op het kofferdeksel en de spoiler boven de achterruit. De Renault Rafale is echter meer een suv, met zijn grotere bodemspeling.
Naam komt niet van Dassault Rafale
De naam Rafale betekent overigens ‘windstoot’, maar komt niet van de Dassault Rafale, het huidige gevechtsvliegtuig van de Franse luchtmacht. Renault grijpt terug op de Caudron C.460 Rafale uit de jaren dertig, die met zijn Renault-motor races won.
Bekende hybride-aandrijflijn met 200 pk
De nieuwe Rafale doet dat natuurlijk niet. Hij heeft dezelfde E-Tech Hybrid-aandrijflijn als de Austral en Espace, die een 1,2-liter driepitter koppelt aan twee elektromotoren en een vermogen van 200 pk levert. Daarboven komt een plug-in versie met 300 pk en vierwielaandrijving te staan.
Dashboard uit de Renault Austral en Espace
In het interieur zien we geen verrassingen. Het dashboard is hetzelfde als dat in de Austral en Espace, met als specifieke Rafale-toevoegingen een verlicht Alpine-logo in de sportstoelen van de Esprit Alpine-uitvoering en de toepassing van leisteen of kurk als decoratiemateriaal op het dashboard.
In de bagageruimte is plek voor 647 liter aan spullen. En dat is gezien de aflopende achterzijde van de Renault Rafale nog best indrukwekkend. Het model komt overigens dit jaar nog niet op de markt. Renault introduceert zijn coupé-suv pas in het voorjaar van 2024.
Lees ook:
Ook interessant
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Deze grote autofabrikant gelooft niet meer in zelfrijdende taxi’s
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt