Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Nissan Ariya
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Nissan Ariya.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Nissan Ariya
Autovisie rijdt de Nissan Ariya als 242 pk sterke voorwielaandrijver en het grote 87 kWh-accupakket, dat goed is voor een actieradius tot 536 kilometer. Tijdens de test stond de EV op winterbanden en was de buitentemperatuur van 7 graden. Ook stond er redelijk wat wind.
De daadwerkelijke actieradius
Nissan geeft een WLTP-verbruik op van 18,2 kWh/100 km. Ook tijdens de test blijkt de asynchroonmotor zuinig, al halen we een hoger verbruik dan de fabrikant opgeeft.
Nissan Ariya | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 18,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,2 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 525 km/453 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 89 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 35 min |
19,2 kWh/100 km geeft de boordcomputer aan. Dit betekent dat je een actieradius hebt van 453 kilometer.
Let wel, het daadwerkelijke verbruik inclusief laadverliezen kan meer dan 10 procent hoger liggen dan wat er op de boordcomputer te zien is. De totale hoeveelheid opgewekte elektriciteit die nodig is om de WLTP-actieradius te bereiken, is dus groter dan wat er feitelijk in de accu past.
Opladen Nissan Ariya
Opladen duurt wel lang. De opgegeven 130 kilowatt is al karig, maar in de praktijk haalden we in de kou slechts 89 kW tot 70 procent lading, afbouwend tot 73 kW bij 80 procent, zodat de standaardsessie van 10 tot 80 procent 40 minuten duurde.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Review: waarom deze nieuwe cabrio niet zo Mini is
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Alfa Romeo Junior vs. Mini Aceman: eindelijk echt leuke EV’s?
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Deze tweezitter is de goedkoopste halo-car ooit
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is