Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Lancia Ypsilon.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Lancia Ypsilon
Autovisie rijdt de Lancia Ypsilon met een accupakket dat 54 kWh (bruto) groot is. Deze batterij is gekoppeld aan een 156 pk elektromotor die de voorwielen aandrijft. Volgens de WLTP-meetmethode zou de Stellantis-Italiaan een actieradius van 403 kilometer moeten hebben. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
De omstandigheden tijdens de verbruiksmeetronde waren perfect, met zowel een airco als verwarming die vrijwel geen stroom trokken en matige wind. Dan is het op een gemengd traject dus mogelijk om 13,4 kWh/100 km te verbruiken met de Lancia Ypsilon en dus de WLTP-actieradius van 403 kilometer op slechts 22 kilometer na te halen.
Verbruik en Milieu | Lancia Ypsilon |
---|---|
WLTP-verbruik (gemiddeld) | 14,3 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 13,4 kWh/100 km |
Actieradius (WLTP/gemeten) | 403/381 km |
Laadtijd 10-80% (WLTP/gemeten) | 31 min./34 min. |
Max. gemeten laadsnelheid | 104,5 kW |
We weten tegelijk van andere modellen met dezelfde elektrotechniek dat het verbruik onder koude omstandigheden en boven de 120 km/h razendsnel oploopt. Ook het snelladen loopt dan vertraging op, omdat de accu niet voorverwarmd wordt, maar de Lancia heeft wél een warmtepomp. Dat zal dus een stuk vlotter verlopen.
In deze zomerse omstandigheden was de Lancia Ypsilon in 34 minuten van 10 tot 80 procent geladen. Redelijk, maar niets bijzonders.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Lancia Ypsilon? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Mini Cooper E.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron