Niet in Los Angeles, maar in Beijing trok Aston Martin het doek van het belangrijkste model tot nu toe: de Aston Martin DBX. Een luxe SUV dat een character van een sportwagen heeft volgens de makers.


Met de Aston Martin DBX is het erop of eronder voor het luxe merk uit Groot Brittannië. Als hij in grote hoeveelheden verkocht wordt, dan gaat de sportwagenbouwer vrolijk verder. Als de DBX niet verkoopt, dan lijkt het erop dat het over en uit is. Daarom teasede het merk de afgelopen weken al veelvuldig met het merk en liet het zelfs de prijs al weten. Maar nu is het tijd voor het echte werk, de allereerste SUV van Aston Martin is een feit en we zien hem hier.

Vierliter V8

Laten we beginnen met het het nodige cijferwerk. De DBX heeft een nieuwe versie van de bekende vierliter V8 van Mercedes-AMG onder de kap liggen. Deze produceert in dit geval 550 paardenkrachten en 700 newtonmeters. Daarmee is hij volgens de fabrikant speciaal getuned voor de SUV. Al dat vermogen gaat via een automatische versnellingsbak met 9 verzetten naar all vier de wielen. Daarmee kan de 2.245 kilo wegende kolos binnen 4,5 seconden vanuit stilstand de 100 kilometer per uur aantikken en stopt het optrekken pas bij 291 kilometer per uur.


Dat gewicht afstoppen gebeurt aan de voorkant met 410 millimeter schijven met daarop klauwen met zes zuigers. Achter werden 390 mm schijven op de Aston Martin DBX geplaatst. Over deze remmen worden standaard 22-inch wielen geplaatst. Groter is zelfs optioneel niet mogelijk.

off-road

Volgens Aston Martin is de DBX een SUV met de ziel van een sportauto. Dat hebben ze dan ook proberen te vertalen naar het rijgedrag van het nieuwste familielid. Deze heeft 'adaptive triple volume air suspension' meegekregen. Deze helpt niet alleen tegen het rollen van de carrosserie in bochten, maar het kan er ook voor zorgen dat de auto vijf centimeter dichter op het asfalt komt te liggen. Daardoor ligt hij strakker op de weg en kan hij sportiever gereden worden. Aan de andere kant kan het systeem de auto ook 4,5 centimeter omhoog pompen. Daardoor moet het makkelijker worden om off-road te gaan met de luxebak.


En die luxe komt vooral terug in het interieur. Daar is alleen de keuze uit mooie materialen zoals leer, Alcantara, hout, glas en metaal. Natuurlijk vinden we hier ook de nodige schermen: een 10,25 inch TFT in het midden en een 12,3 inch TFT achter het stuur.

Trailer

En dan hebben we het nog niet over het uiterlijk gehad. De lijnen van de auto laten overduidelijk zien dat we hier te maken hebben met een Aston Martin, maar toch claimt de fabrikant dat het lijnenspel grotendeels afhankelijk was van aerodynamica. De Aston Martin DBX heeft heel wat uren doorgebracht in de windtunnel waarbij de SUV getest werd terwijl hij een trailer met daarop een Aston Martin DB6 achter zich had.


De Aston Martin DBX wordt gebouwd in Aston Martins fabriek in St Athan in Wales. Prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend, maar eerder lieten we al weten dat we verwachten dat deze beginnen rond de 250.000 euro. Levering van de luxe SUV begint ergens in het tweede kwartaal van 2020.

Aston Martin DBX_01
Aston Martin DBX_02
Aston Martin DBX_03
Aston Martin DBX_04
Aston Martin DBX_05
Aston Martin DBX_06
Aston Martin DBX_07
Aston Martin DBX_08
Aston Martin DBX_09
Aston Martin DBX_10
Aston Martin DBX_11
Aston Martin DBX_12
Aston Martin DBX_13
Aston Martin DBX_14
Aston Martin DBX_15
Aston Martin DBX_16
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX_18
Aston Martin DBX_19
Aston Martin DBX_20
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX_22
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX_24
Aston Martin DBX_25
Aston Martin DBX_26
Aston Martin DBX_27
Aston Martin DBX_28
Aston Martin DBX_29
Aston Martin DBX_30
Aston Martin DBX_31
Aston Martin DBX_32