Dit is Genesis: de Lotus Mark IIIB
Dit is een Lotus waarvan alleen een moeder kan houden. Goed, een vader in dit geval, want deze lelijkerd uit 1952 is de eerste klantenauto die ooit door Lotus-oprichter Colin Chapman is gebouwd, de Mark IIIB.
Chapman had begin jaren vijftig geld nodig voor zijn raceactiviteiten. Hij werkte op dat moment bij British Aluminium, maar dat leverde niet genoeg op. Dus besloot hij zijn lichtgewicht Mark III-racer maar te vermarkten. Het resultaat was deze Mark IIIB, die Chapman als Lotus verkocht. De merknaam kwam van zijn gestripte Austin Seven-trialwagen, bijgenaamd ‘the Lotus’.
“Colin Chapman had geld nodig voor zijn raceactiviteiten”
Het eerste exemplaar werd besteld door Adam Currie, een medewerker van bandenfabrikant Dunlop. Hij wilde een circuitauto die net zo competitief was als Chapmans Mark III. De Mark IIIB behield dan ook zijn Austin Seven-chassis, Ford-vooras en aluminium carrosserie, maar op verzoek van Currie werd zijn Austin Seven-motor vervangen door een krachtigere 1.1 viercilinder van Ford.
Currie kreeg zijn Mark IIIB – die hij registreerde als ONK 408 – in oktober 1952 en racete ermee in het jaar erna. Hij schreef zich in voor twaalf races en reed onder meer op de circuits van Silverstone, Castle Coomb, Brands Hatch en Goodwood. Zijn beste resultaten waren twee derde en drie tweede plaatsen.
De Mark IIIB is dus niet zozeer belangrijk door zijn racehistorie, maar doordat de auto het begin was van Lotus Cars en leidde tot legendarische modellen als de Seven, Elan, Esprit en Elise. ONK 408 heeft sinds 1952 slechts vier eigenaren gehad en gaat op 14 maart bij Gooding & Company in de verkoop. De verwachtte opbrengst is tussen de 220.000 en 400.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig