Dit is een Lotus waarvan alleen een moeder kan houden. Goed, een vader in dit geval, want deze lelijkerd uit 1952 is de eerste klantenauto die ooit door Lotus-oprichter Colin Chapman is gebouwd, de Mark IIIB.

Lotus Mark IIIB

Lotus Mark IIIB

Chapman had begin jaren vijftig geld nodig voor zijn raceactiviteiten. Hij werkte op dat moment bij British Aluminium, maar dat leverde niet genoeg op. Dus besloot hij zijn lichtgewicht Mark III-racer maar te vermarkten. Het resultaat was deze Mark IIIB, die Chapman als Lotus verkocht. De merknaam kwam van zijn gestripte Austin Seven-trialwagen, bijgenaamd ‘the Lotus’.

"Colin Chapman had geld nodig voor zijn raceactiviteiten"

Het eerste exemplaar werd besteld door Adam Currie, een medewerker van bandenfabrikant Dunlop. Hij wilde een circuitauto die net zo competitief was als Chapmans Mark III. De Mark IIIB behield dan ook zijn Austin Seven-chassis, Ford-vooras en aluminium carrosserie, maar op verzoek van Currie werd zijn Austin Seven-motor vervangen door een krachtigere 1.1 viercilinder van Ford.

Currie kreeg zijn Mark IIIB – die hij registreerde als ONK 408 – in oktober 1952 en racete ermee in het jaar erna. Hij schreef zich in voor twaalf races en reed onder meer op de circuits van Silverstone, Castle Coomb, Brands Hatch en Goodwood. Zijn beste resultaten waren twee derde en drie tweede plaatsen.

De Mark IIIB is dus niet zozeer belangrijk door zijn racehistorie, maar doordat de auto het begin was van Lotus Cars en leidde tot legendarische modellen als de Seven, Elan, Esprit en Elise. ONK 408 heeft sinds 1952 slechts vier eigenaren gehad en gaat op 14 maart bij Gooding & Company in de verkoop. De verwachtte opbrengst is tussen de 220.000 en 400.000 euro.