Er lijkt geen einde te komen aan het dieselschandaal. Na Audi is nu ook Volkswagen betrapt op fouten. VW heeft de dieselmotoren 'gerepareerd' met een illegale software-update waardoor de auto's nog steeds meer uitstoten dan gedacht.

Volkswagen Transporter diesel IMG_2374


Eerder dit jaar werd Audi erop betrapt dat ze niet één maar vier sjoemeltactieken gebruikten om de uitstoot van hun dieselmotoren lager te laten lijken. En dat terwijl de automaker er maar voor één gestraft was. Ook Volkswagen lijkt daar nu in mee te gaan. Nu blijkt namelijk dat de eerste sjoemelpraktijken zijn opgelost met een volgende sjoemelpraktijk. Een software-update die beloofde het probleem op te lossen, deed dat maar tot op zekere hoogte.

Thermische vensters

Duitse website Wallstreet-Online meldt dat de update die het sjoemelen met de uitstoot moest stoppen, dit niet helemaal deed. Volkswagen installeerde bij de update namelijk zogenoemde thermische vensters. Dat houdt in dat de software alleen zijn werk doet binnen bepaalde temperaturen. In dit geval moest de buitentemperatuur tussen de 10 en 32 graden Celsius zijn. Onder de 10 en boven de 32 graden reguleren de systemen de uitstoot niet en pompt de auto maximaal vieze stoffen de buitenwereld in.

Dat is een probleem voor VW, want dat beloofde alle betrokken sjoemelmotoren en diens eigenaren gratis te helpen tot drie jaar na de schuldbekentenis. Dat is klaarblijkelijk niet gebeurd en dat zou de Duitse autobouwer wel eens een flinke boete kunnen opleveren. Het blijkt nu dat het schandaal al veel langer doorloopt dan men dacht.

Advocaat

Ook heeft de vondst invloed op de rijders van Audi's, Seats, Skoda's en Volkswagens. Zij kunnen een advocaat in de arm nemen en via de rechter een schadevergoeding eisen. Volkswagen heeft de gebrekkige werking van de software-update namelijk vergeten te vertellen aan de eigenaren van de auto's. Hiermee zijn ze opnieuw belazerd.