Het dieselgateschandaal is al drie jaar oud, maar dat betekent niet dat Volkswagen er geen gevolgen meer van ondervindt. Volgens financieel directeur Frank Witter kostte het vorig jaar 5,5 miljard euro en gaat het in 2019 zo'n 2 miljard euro kosten.

Volkswagen Jetta TDI Clean DieselVolkswagen Jetta TDI Clean Diesel


Tegen de Duitse krant Börsen-Zeitung zei Witter dat de kosten in 2020 uit zullen komen op ongeveer 1 miljard euro. Sinds 2015 heeft dieselgate Volkswagen 27 miljard euro gekost. Het concern moest vooral in de Verenigde Staten enorme boetes en schadevergoedingen betalen. Daarbij kwamen de kosten van het terugkopen van honderdduizenden 'sjoemeldiesels'.

Clean Diesel

Dieselgate barste eind 2015 los. Volkswagen had zijn dieselmodellen in de Verenigde Staten jarenlang als 'Clean Diesel' in de markt gezet, maar kennelijk waren ze niet zo 'clean'. Want er was speciale software voor nodig om de auto's aan de emissie-eisen te laten voldoen. De programmatuur herkende een rollenbanktest en schakelde het motormanagement dan over op een schoner programma, dat op de openbare weg stond uitgeschakeld.

Rupert Stadler

Tot nu toe zijn er twee voormalige Volkswagen-managers veroordeeld tot gevangenisstraffen. Er wordt onderzoek gedaan naar nog twintig meer, waaronder oud-topman Martin Winterkorn, die altijd heeft ontkend iets van het sjoemelen geweten te hebben. De Duitse justitie arresteerde in de zomer Audi-topman Rupert Stadler. Hij zou getuigen hebben willen beïnvloeden in het onderzoek naar zijn rol in dieselgate.