Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fporscherenndienst18.jpg)
Porsche heeft natuurlijk nooit zelf een bestelwagen gebouwd, maar had er wel een aantal nodig voor zijn raceteams. Dat werden in de jaren vijftig, zestig en zeventig de zogeheten Porsche Renndienst-bussen. En daar is deze Volkswagen ID. Buzz een ode aan.
De moderne, elektrische Porsche Renndienst is een idee van de acht Nederlandse Porsche-centra en de importeur. Allemaal zetten ze vanaf deze maand een Volkswagen ID. Buzz in, die in de bekende kleuren van de Renndienst is uitgevoerd.
Porsche bestaat in 2023 vijfenzeventig jaar
Waarom doen ze dat? Omdat Porsche dit jaar zijn vijfenzeventigste jubileum viert. We zullen dit jaar vanuit de fabriek dan ook een groot aantal speciale modellen en concept cars te zien krijgen, zoals eerder dit jaar de Vision 357.
Waarom Volkswagen niet wil dat je de ID. Buzz in twee kleuren bestelt
Porsche Renndienst voor het eerst in 1954
Porsche behaalde in de vorige eeuw grote racesuccessen met onder meer de 904, 908, 910 en 917. Het fabrieksteam had diverse Volkswagen Transporters in dienst als geïmproviseerd hotel, taxi, autotransporter of onderdelenmagazijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2Fporscherenndienst6.jpg)
De Porsche Renndienst Bulli werd voor het eerst gebruikt door het team tijdens de Mille Miglia-race in 1954. In de laadbak van de pick-upvariant past met een beetje passen en meten één hele racewagen.
Kleurenschema donkerrood met witte letters
Het kleurenschema werd al snel beroemd: donkerrood met witte belettering op de flanken. De Renndienst Bulli’s zijn overal aanwezig: de Targa Florio, de 24 uur van Le Mans en de Marathon de la Route (Luik-Rome-Luik).
Veel originele bussen van de Porsche Renndienst bestaan nog. Ze hebben in hun autosportcarrière honderdduizenden kilometers gereden en rusten nu uit in musea en privécollecties van Europese en Amerikaanse verzamelaars.
Porsche B32 tóch een eigen Porsche-bus?
Overigens willen we terugkomen op een bewering die we in de intro hebben gedaan: dat Porsche nooit een eigen bus heeft gebouwd. Dat is niet helemaal waar, zoals Sjoerd van Bilsen liet zien in een van zijn Sjoerds Weetjes-videos.
De Porsche B32 is een Volkswagen T3 met een 3,2-liter Porsche-motor met 231 pk achterin. Er zijn slechts twee handen vol van gebouwd en hebben zelfs een Porsche-serienummer. Ze waren bedoeld om het testprogramma van Porsche te ondersteunen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
-
Met deze super-SUV neemt Porsche het op tegen de Ferrari Purosangue
-
Vier Internationale Barbiedag met deze roze occasions
-
Deze offroad Porsche Cayenne is verrassend betaalbaar
-
Koopwijzer: Volkswagen Polo – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Dit betaal je voor de duurst mogelijke Volkswagen Golf
-
De Volkswagen ID.3 is vernieuwd, maar het irritantste probleem is er nog
-
Waarom Volkswagen niet wil dat je de ID. Buzz in twee kleuren bestelt
-
Nederlandse overheid verkoopt Porsche Taycan Turbo S
-
Deze bloedmooie Porsche 911 restomod staat in Nederland te koop
-
Porsche: “Synthetische brandstoffen moeten gesteund worden door de overheid”
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI