Slechts honderd stuks bouwt Toyota van deze 86 GRMN voor Japan. En dat is jammer, want het model geeft gehoor aan waar diverse klanten al zolang naar verlangen: minder gewicht en meer vermogen.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

De volledige naam van de sportwagen luidt Toyota 86 Gazoo Racing Masters of Nürburgring (GRMN) edition. In Japan luistert het model naar de naam 86, vandaar dat GT ontbreekt. In Europa heet het model GT86 en in de Verenigde Staten verkoopt Toyota de coupé als Scion FR-S. Maar dat even terzijde. Ten opzichte van de reguliere GT86 heeft de 86 GRMN iets meer vermogen. Een turbo heeft de 2,0 liter viercilinder boxermotor nog altijd niet, maar het vermogen is wel toegenomen van 200 naar 216 pk. Daarnaast is de uitvoering 45 kilogram lichter. Uitspraken over de prestaties doet Toyota niet, maar sneller is hij in ieder geval.

"De Toyota 86 GRMN is niet van het bescheiden soort"

Bescheiden is de 86 GRMN niet, want Toyota installeert een forse achterspoiler, een grote frontsplitter, een centrale uitlaat en een koolstofvezel motorkap. Andere ingrediënten van deze limited edition zijn plexiglasramen, sportievere ophanging, 17 inch lichtmetaal, betere remmerij, heel veel alcantara en felrode kuipstoelen. De 86 GRMN beleeft zijn debuut tijdens de Tokyo Auto Salon die in januari zijn deuren opent.