Deze tien autofabrikanten m(a)ak(t)en ook motoren
Het Japanse Yamaha, producent van motorfietsen, staat op het punt om in te stappen in de auto-industrie. Nou leverde het concern al motoren aan onder meer Ford en Volvo en ontwikkelde het de prototype supercar OX99-11, maar met de kleine Motiv gaat het echt zelf auto’s verkopen. Net als deze tien producenten van zowel twee- als vierwielers.
Ariel
Ariel maakt naast de Atom en Nomad ook de Ace-motorfiets. Daarbij nam het bedrijf zijn naam over van het oorspronkelijke Ariel, dat van 1902 tot en met 1970 motorfietsen in elkaar schroefde en tussen 1902 en 1925 ook vierwielers maakte, waaronder de Ariel Nine.
BMW
Deze is bekend. BMW begon ooit als producent van vliegtuigmotoren, maar begon in de twintiger jaren van de vorige eeuw ook motorfietsen en auto’s te maken.
Honda
Honda is de grootste motorfietsenfabrikant in Japan. Het bedrijf begon met de productie in 1955. Pas later, in 1963, introduceerde Honda zijn eerste auto, de piepkleine S500-roadster.
iZh
Gaat tegenwoordig door het leven als Kalashnikov en maakt onder meer – u raadt het al – vuurwapens. Sinds 1928 rollen er in Rusland ook motoren van de band onder de naam iZh. In 1965 kwamen daar auto’s bij.
KTM
Het Oostenrijkse KTM is vooral bekend van zijn offroadmotoren – die heel succesvol zijn gebleken in de Dakar-rally – maar introduceerde in 2008 de X-Bow, een circuitspeeltje waarvan zo’n duizend stuks per jaar de fabriek verlaten.
Lifan
Automerk Lifan is nogal van het Ctrl C-Ctrl V: de X30 lijkt op de Mini Cooper en de X60 is een kopie van de Chevrolet Captiva. Daarbij kreeg het Chinese bedrijf het aan de stok met Honda, omdat het motorfietsen verkocht onder de merknaam Hongda.
Peugeot
Dat Peugeot brommers en scooters maakt, weten de meeste mensen wel, maar de Franse onderneming heeft ook reeks motoren in zijn programma staan. Grote scooters vooral, met een motorinhoud van 125 tot en met 400 cc.
Siam di Tella
Goed, een beetje smokkelen staan we onszelf toe. Het Argentijnse Siam di Tella bestaat al jaren niet meer en hield reeds in 1967 op met het produceren van auto’s (gebaseerd op modellen van BMC). Tot 1970 maakte het bedrijf motorscooters.
Suzuki
Suzuki begon voor de Tweede Wereldoorlog al met de bouw van auto’s, maar het duurde nog tot 1952 voordat de motorfietsenproductie op gang kwam. In 1999 werd de Suzuki Hayabusa de snelste motor ter wereld (312 km/h), waarna fabrikanten met elkaar afspraken de snelheid voortaan op 300 km/h te begrenzen.
Triumph
Triumph begon in 1902 als motorfietsenproducent en begaf zich pas in 1930 op het autopad. Triumph de autobouwer ging uiteindelijk op in British Leyland (het laatste model was de Acclaim uit 1981). Triumph Motorcycles ging begin jaren tachtig failliet en maakte een doorstart.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!