Gisteren berichtten we nog over een grote tegenstander van het elektrificeren van klassiekers: het Italiaanse FIVA. De Britse start-up Lunaz heeft daar een andere kijk op en wil ook de volgende generaties van de mensheid laten genieten van prachtige geëlektrificeerde klassieke auto's. 


FIVA, de overkoepelende organisatie van historische automobielclubs, zet zich af tegen het elektrificeren van klassiekers. Het is van mening dat originaliteit een grote voorwaarden is om een auto als klassieker te bestempelen. Voorstanders zien in de elektrische conversie voor dit soort auto's juist de toekomst van de klassieke auto. Door steeds strenger wordende emissieregels voor de autowereld ligt het voor de hand dat ook bijvoorbeeld ook oude, slurpende sportauto's verbannen worden van de weg. Het elektrificeren van dat soort voertuigen kan daar zomaar de oplossing voor zijn.

Silverstone

Zo denkt start-up Lunaz er ook over. Het bedrijf houdt zich op Silverstone bezig met het elektrificeren van Britse klassiekers. Lunaz is vernoemd naar Luna, de dochter van oprichter David Lorenz. Uiteraard niet zonder reden. "Het zou een tragedie zijn als mijn dochter geen toegang heeft tot bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 190SL als ze haar rijbewijs haalt", zegt Lorenz. Momenteel werkt het bedrijf aan een Rolls-Royce Phantom V uit 1961 en een Jaguar XK120 uit 1953. Kosten voor zo'n prachtexemplaar met dubbele elektromotor: minimaal €407.000. Een ongelofelijke smak geld, maar daar krijg je wel heel veel voor terug.


Lunaz gaat als volgt te werk. De klassieke Brit wordt eerst volledig geïnspecteerd en gewogen om de perfecte afstelling van het chassis, de ophanging en de gewichtsverdeling te bepalen. Om zeker te zijn of dat onderhuidse ontwerp dan past, wordt de auto helemaal gescand. Daarna wordt de elektrische aandrijflijn op de meest ideale manier in de auto geplaatst. In het geval van de Jaguar wordt de ene helft van het batterijpakket onder de motorkap geplaatst, de andere helft komt onder de bagageruimte op de oorspronkelijke plek van de brandstoftank te liggen.

Ongebruikelijk

Dat is een dure en ongebruikelijke opstelling, maar het zorgt er wel voor dat Lunaz meer batterijen kan plaatsen dan wanneer het accupakket in de bodem tussen de twee assen van de auto komt te liggen. De XK120 krijgt twee elektromotoren en een 80 kWh-accu mee, waarmee het vermogen uitkomt op 380 pk en 700 Nm. De mogelijkheid tot snelladen is standaard, net als een regeneratief remsysteem.


De originele tankdop wordt gebruikt als klepje voor het laadpunt van de auto. Ook alle meters in het interieur worden aangepast naar digitale meters met daarop alle nodige informatie voor een elektrische auto. Ook rust Lunaz alle 'nieuwe' klassiekers uit met airconditioning, elektronische verwarming, een navigatiesysteem, Wi-Fi en een audiosysteem.

Tesla

De batterijcellen voor de accupakketten worden ingekocht bij een niet genoemd bedrijf. Het enige dat we weten is dat dat bedrijven zijn die ook aan andere grote autofabrikanten levert. Wel vermeldt Lunaz nadrukkelijk dat het geen batterijen van Tesla gebruikt. "Elk onderdeel op onze auto's is in originele staat gerestaureerd, of helemaal nieuw. In tegenstelling tot onze concurrenten gebruiken we geen tweedehands onderdelen voor de conversies. We snappen dat het aantrekkelijk is om batterijcellen of elektromotoren van gebruikte elektrische auto's zoals een Tesla te gebruiken. Maar het meerendeel van deze onderdelen komt van gecrashte auto's waarvan ook de historie en kilometerstand onbekend is. Die gebruiken we dus niet", aldus het bedrijf. Verder wordt de hele aandrijflijn door Lunaz zelf op Silverstone ontwikkeld.


Even terug naar FIVA. Zij zijn van mening dat een elektrische conversie een klassieke auto niet meer origineel maakt, omdat die conversie niet meer terug te draaien is. Daar lijkt Lunaz een antwoord op te hebben. "Willen onze klanten hun conversie terugdraaien, dan is dat natuurlijk mogelijk. Maar waarom zou iemand dat willen?"