Deze sedan is de eerste Neue Klasse-BMW en gaat in productie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-13.png)
De kop van dit artikel klopt niet helemaal. Neue Klasse is een term die BMW ook tussen 1962 en 1972 al gebruikte voor een reeks modellen. De term past het merk opnieuw toe. Deze sedan is het eerste model van de nieuwe reeks!
En dat is geen leuk marketingpraatje. Er is bijvoorbeeld een compleet nieuw platform ontwikkeld voor de auto’s. In eerste instantie staan er een middelgrote SUV en een sedan op de planning. De sedan mag aftrappen.
De eerste Neue Klasse-BMW
Dit studiemodel, de iVision Neue Klasse, is niet als de eerder getoonde iVision Dee een carrosserie die wordt beschouwd als een blanco canvas om nieuwe technieken op te tonen.
Deze conceptcar stippelt de route uit voor een daadwerkelijk productiemodel. De carrosserievorm van deze sedan gaat echt in productie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-27.jpg)
Desondanks is het nog een echte conceptcar. Zo zijn de sideskirts, de bumper en de diffuser niet van kleur voorzien om te tonen dat ze van gerecycled materiaal zijn gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-26-1.jpg)
Wat verder opvalt, is de nieuwe interpretatie van de nierengrille met daarin de koplampen verwerkt.
Geen klokkenpaneel
Een belangrijke feature van de Neue Klasses is het nieuwe BMW Panoramic Vision. Dit betekent dat de auto geen klokkenpaneel meer heeft, maar de onderrand van de voorruit wordt gebruikt als een goot head-up display.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-4.jpg)
Informatie over muziek, navigatie, bellen of actieradius zie je dus allemaal in je ruit.
De Neue Klasse conceptcar heeft nog wel een centraal display, al gaat die in de toekomst wellicht verdwijnen.
Efficiënter, maar nog wel BMW
Onderhuids zijn de nieuwe BMW’s 25 procent efficiënter, hebben ze 30 procent meer actieradius en kunnen ze 30 procent sneller laden dan huidige elektrische modellen.
Deze Volkswagen Passat is zo comfortabel als een Phaeton, volgens VW
BMW belooft daarbij dat de nieuwe auto’s leuk zijn om mee te rijden en dat je alle toeters en bellen met een druk op de knop uit kan zetten in een speciale rijmodus.
Lees ook:
Ook interessant
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Manhart maakt klassieke BMW 2002 tii Alpina veel beter
-
Waarom de zeldzame BMW 3.0 CSL onverkoopbaar is | Sjoerds Weetjes 365
-
Dit kost de goedkoopste elektrische BMW
-
BMW heeft het licht gezien en stopt met abonnement op stoelverwarming
-
Deze BMW M4 bij Belgische overheid is foutste ooit, als je inzoomt
-
Deze droomauto wordt wel werkelijkheid | Beursverslag IAA München Deel 2
-
Autoverkopen 2023 – Deze auto’s vallen positief (en negatief) op
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW iX1
-
Waarom deze elektrische BMW i7 zo’n belabberde actieradius heeft
-
Occasions: 3 serieuze sedans voor maximaal 10.000 euro
-
Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt