Autovisie
Autovisie Nieuws 6 okt 2020

Deze rariteit in de Corvette-wereld staat zelden te koop

Gezien de verkoopcijfers van de Chevrolet Corvette in Europa, zou je denken dat de Amerikaanse sportwagen veel exclusiever is dan een Porsche 911. Niets is minder waar. Chevrolet perst jaarlijks meer auto’s uit zijn fabriek dan Porsche aan 911-modellen. Maar er een is een Corvette die serieus exclusief is. Die noem je dan ook Callaway C16.

Zelden zie je een Callaway. Laat staan dat er een te koop wordt aangeboden. Welnu, er gaat er deze week een onder de hamer. Hij luistert naar de roepnaam C16 en kent de zesde generatie Corvette als basis. Het bewuste exemplaar, dat nu van eigenaar mag wisselen, zag in 2007 het levenslicht. In dat jaar vervaardigde het Amerikaanse Callaway nog veertien stuks de fabriek. De hier afgebeelde C16 was de tiende dat jaar. De koper was de Amerikaan Ken Lingenfelter van Lingenfelter Performance Engineering.

Eigen carrosserie-ontwerp

Elke Callaway start zijn leven als Corvette. Vervolgens gaat de -in dit geval- C6 Coupé naar Callaway, die hem ontdoet van zijn kunststoffen body. Slechts de glasdelen, de buitenspiegels en de achterklep blijven behouden. Alle andere componenten zijn door Callaway zelf vervaardigd. Maar het is niet louter de voor- en achterzijde en de voor- en achterschermen die afwijkend van het origineel zijn. Het ontwerp is ook vormgegeven naar aanleiding van gewijzigde onderhuidse techniek, zoals het uitlaatsysteem, de 19 inch grote voorwielen, 20 inch grote achterwielen, de Callaway-Eibach instelbare schokdempers en Callaway’s ‘Le Mans’-remsysteem met schijven van 355 mm in doorsnee.

Zelfs niet ingereden

De aanpak van Callaway beperkt zich niet tot het exterieur en de techniek, de Amerikanen kleden het interieur rijker aan. Leer en alcantara voeren de boventoon als het om de bekleding gaat, ook voor het stuurwiel. Zelfs het instrumentarium wijkt af. De snelheidsmeter kan hogere snelheden weergeven. De kilometerstand is origineel gebleven. Sterker nog, er is nauwelijks een mijl mee gereden. In 22 jaar tijd zette Lingenfelter slechts 699 mijl op de klok.

Eaton-compressor

Nauwelijks van genoten dus! En dat terwijl Callaway de motor niet ongemoeid laat. De Corvette krijgt af-fabriek de 6,0 liter V8-motor, maar Callaway vindt dat een beetje tammetjes en schroeft er een Eaton-compressor op. Mede dankzij verdere motorische aanpassingen reikt de motor in deze C16 tot meer dan 620 pk. Corvette C6

Dik drie keer de prijs van een Corvette C6

De Callaway C16 gaat onder de hamer. Een verwachte opbrengst wordt niet opgegeven. De sportcoupé kostte af-fabriek zo’n 50.000 dollar. De behandeling van Callaway bedraagt maar liefst 138.980 dollar! Prijskaartje van de Callaway C16 rijklaar? Precies 189.079 dollar!