Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 20 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: Opel Commodore, een echte Autobahn-cruiser

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Opel Commodore C.

In de jaren ’80 kon je met deze Opel een stevig punt maken tussen de heersende Mercedessen en BMW’s op de Duitse Autobahn, maar ook nu nog is de klassieker prima geschikt voor alledag.

De Opel Commodore

Dat de degelijkheid van de Opel Commodore zich kon meten met de duurdere Duitse bolides, merkte de testredactie van Autovisie in 1979 ook op. “Een oer betrouwbaar stuk gereedschap, dat alle kinderziekten al decennia lang achter de rug heeft. Er zitten weinig in het oog springende technische noviteiten aan – het is eigenlijk een tamelijk doodgewoon brok constructie – maar waarom ook niet?”

Opel Commedore, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

De enige motor die ooit in Europa in de Opel Commodore is geleverd is de zes-in-lijn-motor die goed is voor 115 of 130 pk. “Van de door de fabriek opgegeven 85 krukaskiloWatts (115 pk) bleken er op de rollentestbank aan de achterwielen maar 64,5 (88 pk) te vinden te zijn. Een behoorlijk verschil van 24 procent, waardoor de wagen overigens zeker geen slome duikelaar wordt. De top bedraagt 176 kilometer per uur (de fabriek geeft 180 op) en dat ligt dus behoorlijk ver boven de vaderlandse maximumsnelheid.”

Opel Commedore, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Pas pal onder de 100 kilometer per uur overschrijdt het geruis in het interieur op oorhoogte tussen de voorzittingen gemeten (met de ramen dicht natuurlijk en geen ander verkeer in de buurt) de 70 decibel. En pas bij 160 wordt de grens van 80 decibel bereikt. Een behoorlijk stille auto dus.”

Functie boven vorm

“De Opel Commodore heeft een eenvoudige, prettig ogende en bovenal functionele carrosserie zonder functieloze tierelantijnen en versiersels. De auto doet het dan ook erg goed in de wasautomaat. Qua interieur is de Commodore tamelijk sober, maar erg netjes afgewerkt. Een tikje saai weliswaar, maar dat hebben nu eenmaal alle Duitse automobielen een beetje.”

“De bagageruimte is werkelijk verschrikkelijk groot. En niet alleen is hij groot, hij is bovendien uitermate bruikbaar: regelmatig van vorm zonder gekke hobbels, uithollingen overdwars of uitsteeksels. Goed en praktisch bekleed ook.”

De occasion

Autovisie vindt een Opel Commodore van het allerlaatste bouwjaar, 1982. Het exemplaar heeft Velours bekleding, vier elektrische ramen en mistlampen op de neus.

(Afbeelding: AutoTrack)

In 40 jaar tijd heeft de Opel Commodore nog geen 97.000 kilometer ervaring opgedaan en ziet hij er nog erg goed uit. De verkoper vraagt voor de oldtimer net geen 8 mille.

Deze 3 auto’s zijn in 2022 wegenbelastingvrije oldtimers (2/2)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.