Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Nieuws 21 okt 2021

Deze occasion wil je: de zuinige, luxe en snelle Fisker Karma

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere plug-in hybride, de Fisker Karma.

De Fisker Karma debuteerde in 2008 op de North American International Auto Show, waarna in 2011 de eerste productiemodellen de openbare weg betraden. Hiermee was de luxe sportsedan de allereerste zelfstandig ontwikkelde auto die onder de naam van meesterdesigner Henrik Fisker verscheen.

De Fisker Karma heeft een meesterlijk design

De Deense auto-ontwerper deed ervaring op bij merken als BMW en Aston Martin en is verantwoordelijk voor het design van de Z8 en de DB9. Hij werkte zelfs aan de basis-schetsen van de Tesla Model S. Ook met de Karma zorgde de oprichter voor een exclusief en opvallend design, al was het model een stuk minder succesvol dan bijvoorbeeld de DB9.

Fisker Karma, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

Waarom het succes van de Fisker Karma mislukte en er slechts 80 stuks in Nederland geregistreerd staan, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen uit vanaf de Fisker Karma Zeeland tour.

Veel zie je hem dus niet rijden, hierdoor is het des te leuker om een exemplaar te bezitten. Zo zeiden wij in onze test in 2016: “Kopers van een Fisker Karma hebben slechts één doel: een statement maken met hun auto. Deels met het schitterende uiterlijk, deels met die mooie zuinige aandrijflijn.”

Veel vermogen, laag verbruik

“Hoewel de rekenmethode voor het gemiddelde verbruik behoorlijk duister is, want op basis waarvan is die 1 op 41,6 vastgesteld? Zolang je elektrisch rijdt, verbruikt de auto niks. Rijd je de Fisker in Sport-mode, dan scoor je zo’n 1 op 10.”

Fisker Karma, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

De origineel in Finland geassembleerde auto heeft een 2.0-liter viercilinder aan boord die goed is voor 260 pk. Samen met twee elektromotoren komt het totaalvermogen op 403 pk uit. Het koppel bedraagt maar liefst 1330 Nm. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint de 2450 kilogram zware bolide in slechts 5,9 seconden.

De Fisker Karma is alles behalve praktisch

Hoewel de auto door zijn aandrijflijn zuinig en snel is, kent de Fisker Karma weinig praktische kanten. “Het is bepaald geen ruimtewonder. En dan heb je nog niet eens achterin gezeten. Daar zit je met een lengte van meer dan 1,70 meter klem met hoofd en knieën.”

Fisker Karma, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

Ook qua rijeigenschappen en comfort kan je beter kiezen voor een – toentertijd ongeveer even dure – Porsche Panamera of BMW 7-serie. “Hij stuurt redelijk precies, een tikkeltje te licht en grotendeels zonder gevoel.”

De sportsedan is nu nog steeds nieuw te koop

Hoeveel Fisker Karma’s er in de productiejaren 2011 en 2012 exact zijn gebouwd, is niet helemaal duidelijk. Als we kijken naar chassisnummers kom je uit op zo’n 2450 stuks. Na de productiestop werden de restanten van het bedrijf verkocht en keerde de sportsedan omgedoopt tot Karma Revero terug op de markt. De Karma wordt nu geproduceerd onder de vlag van het Chinese Wanxiang. Ook in Nederland is het model nog steeds te bestellen.

(Afbeelding: AutoTrack)

Naast nieuwe – in Amerika geproduceerde – exemplaren staan er in Nederland ook tweedehands modellen te koop. Wij vonden er een uit 2012 met 105.805 kilometer op de teller.

Fisker laat elektrische, ‘meest efficiënte en duurzame’ pick-up zien

De Karma heeft een donker interieur van leder en alcantara en heeft een zwarte metallic lak. Nieuw kostte het model 111.265 euro inclusief BTW en BPM. Voor de bijzondere occasion vraagt de verkoper nu 29.890 euro.