Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 14 jun 2021
Leestijd: 6 minuten

Deze occasion wil je: Alfa Romeo 33 SportWagon 1.7 QV – voer voor discussie

De Alfa Romeo 33 was een belangrijke auto voor de Italiaanse autobouwer, want ze verkochten er meer dan een miljoen exemplaren van. Een van de versies die van de band rolde was deze Alfa Romeo 33 SportWagon, die ook nog als Quadrifoglio Verde-editie van de band rolde. En daar gaat het liefhebbershart écht sneller van kloppen. Momenteel staat er een prachtig exemplaar in ons land te koop. Maar dat de Alfa Romeo 33 voer voor discussie was, blijkt als we onze eigen geschiedenisboeken induiken.

Autovisie test de 33 SportWagon

Vanaf 1984 werd Alfa Romeo 33 geproduceerd, die de Alfasud opvolgde. Slaan we een paar jaar over, om precies te zijn het jaar 1991, krijgt Autovisie de kans om de vernieuwde Alfa Romeo 33 SportWagon (die vóór de facelift van de 33 Giardinetta heette) 1.5 IE aan de tand te voelen. “Het nieuwe front met de typische Alfa-grille past prima bij het gestrekte silhouet van de SportWagon, dat door de kleine plaquettes met het opschrift ‘Pininfarina’ nog aan distinctie wint. In tegenstelling tot de 33 sedan is aan het staartstuk van de SportWagon echter niets veranderd.”

Alfa Romeo 33 SportWagon

“En dat is jammer. Niet vanwege de vormgeving of de op hun plaats gebleven achterlichten (waarvan de richtingaanwijzers heel komisch als gestileerde pijlen aangeven welke kant de wagen opgaat) maar meer omdat de drempel van de achterklep nog steeds erg hoog ligt. Juist voor een auto als deze, die wordt gekocht vanwege de extra transportmogelijkheden, is dat natuurlijk een serieus minpunt.”

Alfa Romeo 33 SportWagon

“Al met al is het overdreven om de nieuwe SportWagon van een overdaad aan praktische vaardigheden te betichten. Het is echter de vraag hoe hard je daarover mag zeuren, want voor 29.950 gulden heb je aan deze Alfa natuurlijk wel een leuk en sjiek automobieltje.” Klare taal, die voer voor discussie bleek.

Niet zo gewaardeerd

Deze recensie van de Alfa Romeo 33 SportWagon werd niet gewaardeerd door een trouwe Autovisie-lezer. De eigenaar van een 33 SportWagon kon zich niet vinden in de kritiek van de auteur, en liet dat weten in de rubriek ‘Post’ (die tot op de dag van vandaag nog bestaat). “Ik ben hevig verontwaardigd naar aanleiding van het artikel in AV3 over de Alfa 33 1.5 IE Sportwagon. Zelf bezit ik het oudere type, de 33 1.5 IE Sportwagon uit 1989. Maar om zo denigrerend over de Alfa te schrijven, gaat mij toch net iets te ver.”

“Hoezo ‘richtingaanwijzers die heel komisch als gestileerde pijlen aangeven welke kant de wagen opgaaf’? Pas na grondige bestudering van mijn auto en een flinke dosis fantasie kon ik daar iets van pijlen in ontdekken. Maar komisch? Ik kan niet zeggen dat ik na deze openbaring rollend op mijn buikje van het lachen mezelf heb laten gaan. Goed, de tilrand aan de achterzijde is erg hoog. Maar een omstandig te bedienen afdekscherm? Aan het afdekscherm moet je even wennen, maar ik ben er zeer tevreden mee omdat het heel net en zonder rompslomp te openen en te verwijderen is.”

Oh ja, dit nog even…

De echte Alfist zal even moeten wegkijken bij dit stuk. In 1996 deed Autovisie onderzoek onder Alfa Romeo-eigenaren. Dat leverde positief geluid op over het rijgedrag van de 33, maar zijn eigenaren waren op een ander gebied minder enthousiast. “Zo tevreden als de Alfisten onder de deelnemers aan de Autovisie-IVA Als Nieuw Enquête zich toonden over de prestaties van hun auto, zo negatief oordeelden velen over de betrouwbaarheid en afwerking van het voertuig. In belangrijke mate debet daaraan waren de ervaringen van Alfa 33-rijders.”

“De wijze waarop de voorganger van de Alfa 145/146 in elkaar steekt en de bedrijfszekerheid, behoren niet tot de sterkste eigenschappen van dit Italiaanse product. Deze gewezen berijder van een Alfa 33 Boxer 16V kan daarover meepraten. De af en toe zijn functie neerleggende snelheidsmeter, weigerachtige elektrisch te bedienen portierruiten en centrale deurvergrendeling, lamme deurklinken en rammelende of zich van de carrosserie afscheidende interieurdelen staan in het geheugen gegrift. Met name het elektrisch circuit van de Alfa 33 vormt een zwakke schakel.”

Kortom, bij een tweedehands Alfa Romeo 33 kan een extra check nooit kwaad. Zo ook niet bij de occasion die we op het spoor zijn gekomen, al gaat het hier om een wel héél bijzondere variant. Een versie waar de autoliefhebber alleen maar warm van wordt: de Quadrifoglio Verde, afgekort QV. Een auto met het beroemde klavertje vier, hét gelukssymbool voor alle snelle Alfa’s. Gaat het om een Alfa met een klavertje vier, dan vergeet je even alle problemen die de Italiaan in z’n normaalste gedaante met zich meebrengt.

Autovisie op pad met de 33 S 1.7 16V QV Permanent 4

Een mond vol is het zeker, deze Alfa Romeo 33 S 1.7 16V QV Permanent 4. Deze prachtige en fraaie sedan prijkte een tijd geleden in een aflevering van Peters Proefrit. Bijzonder aan deze versie is de vierwielaandrijving. De 33 was normaliter voorwielaangedreven, maar de veelgeprezen en lang geproduceerde 1,7-liter boxermotor van Alfa leverde 132 pk en 149 Nm. Vaak iets te veel voor de normale voorwielaangedreven versie en daarom kwam Alfa Romeo met deze Permanent 4-variant. Geniet mee in onderstaande video!

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Hier hebben we te maken met een Alfa Romeo 33 SportWagon 1.7 IE QV uit 1988. In plaats van de toch al zo krachtige 1,5-liter zit in deze stationwagon dus die befaamde 1,7 liter-motor, wat deze ruime, voorwielaangedreven gezinsauto omtovert tot een sportieve stationwagon. De topsnelheid ligt op 186 km/h en van 0-100 km/h sprinten kan al in 9,9 seconden. Ook op deze Alfa ontbreekt het ouderwetse klavertje vier niet. Sinds de vooroorlogse racerij is die Quadrifoglio Verde immers hét gelukssymbool van Alfa Romeo en die prijkt dus ook op de achterkant van deze SportWagon.

Alfa Romeo 33 SportWagon

Volgens de verkoper is deze auto volledig gedocumenteerd. Ook beweren zij dat er geen enkele roestplek of schade op deze Alfa Romeo 33 SportWagon te vinden is. De vraagprijs bedraagt 17.500 euro. Veel geld, maar een Alfa zoals deze vind je niet meer.

Kopen of doorlopen?

Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, komen slechts twaalf 33’jes voorbij. Slechts enkele daarvan zijn de Alfa Romeo 33 SportWagon. Dit exemplaar onderscheidt zich uiteraard door z’n befaamde QV-uitrusting, waarmee dit een pracht van een occasion/klassieker.

De Alfa Romeo 33 had dan wel zo zijn gebreken, maar voor de echte Alfisten en autoliefhebbers maakt dat niet uit. Die zullen ook op deze SportWagon 1.7 QV verliefd worden. En waarschijnlijk zal dit soort auto’s nog wel een tijdje in waarde gaan stijgen, gezien het inmiddels zo goed als uitgestorven concept van sportieve stationwagons én de exclusiviteit van al die unieke edities die in de jaren 80 en 90 op de markt verschenen.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.