Deze Mercedes neemt definitief afscheid, maar niemand zal hem missen
Oké, laten we die kop nuanceren: bijna niemand zal hem missen. Want vorig jaar waren er toch nog tweeëntwintig Nederlanders die er eentje kochten. Ze zullen de laatste zijn, want Mercedes houdt het voor gezien met dit model, de CLS.
De eerste generatie Mercedes CLS kwam in 2004 op de markt en creërde in feite het segment van de vierdeurs coupé. Concurrenten volgden al snel, zoals Audi met de A5 Sportback en A7 Sportback en BMW met de 4-Serie Gran Coupé en 5-Serie Gran Turismo.
Mercedes stopt helemaal met de CLS
Met de populariteit van dergelijke modellen is het niet meer zo best gesteld. Audi heeft de A7 Sportback in Nederland van de markt gehaald en Mercedes stopt helemaal met de CLS.
In augustus rollen de laatste auto’s van de band en een opvolger komt er niet. Mercedes heeft immers de coupé-achtige EQE en EQS als volledig elektrische alternatieven.
In Nederland altijd nichemodel geweest
Voor veel mensen was het even wennen toen de eerste generatie CLS werd geïntroduceerd. Hij oogde zeker niet als een traditionele Mercedes, met zijn banaanvormige silhouet en zijn afgehakte kontje.
In Nederland was de CLS echt een nichemodel, met slechts 383 verkochte exemplaren in zijn beste jaar (2005). De tweede generatie kwam in 2011 nog tot 305, maar de huidige is nooit verder gekomen dan 71 stuks.
Modellengamma wordt uitgedund
Het modellengamma van Mercedes is – net als dat van Audi en BMW – de laatste jaren uit zijn voegen gebarsten. De fabrikant zal het in de komende jaren uitdunnen, is de verwachting. Zo staan diverse coupé-SUV’s op de nominatie om geschrapt te worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda