Deze Lexus IS rijdt Europa voorbij
“Het is geen wonder dat de IS wereldwijde bewondering heeft verdiend voor zijn buitengewone rijprestaties”, aldus Lexus tijdens de presentatie van de nieuwste generatie IS. Hoe gewaardeerd de Lexus IS ook is om zijn rijprestaties, in Europa zijn de verkoopvolumes te laag om de auto nog langer in het leveringsprogramma op te nemen. De nieuwe IS gaat hier niet in de verkoop.
Twintig jaar lang maakt de Lexus IS al deel uit van het leveringsprogramma van Lexus, dat zelf nu meer dan 30 jaar bestaat. De IS is Lexus’ antwoord op de BMW 3 Serie. Voorzien van achterwielaandrijving en in eerste instantie een potente zescilinder lijnmotor, meegesleurd in de vergroening van het merk verscheen er later een hybride-aandrijflijn in de sportsedan. Om antwoord te geven op de Europese smaak verscheen zelfs een stationwagon-variant onder de naam SportCross, terwijl de latere generatie er als sedan en als cabriolet met inklapbare hardtop kwam. De bestaande editie is er louter als sedan.
Lexus IS is groter
Het vierdeurs koetswerk is de vorm waarin de Lexus IS in zijn nieuwste gedaante debuteert. Het model meet 4,705 meter, een drietal centimeters meer dan voorheen. Ook de breedte en hoogte groeiden tot respectievelijk 1,84 (+ 3,0 cm) en 1,44 meter (+ 0,5 cm). De wielbasis bedraagt 2,80 meter. Lexus heeft er naar eigen zeggen weer een sportsedan van gemaakt. “Wat we vooral in gedachten hadden bij het ontwikkelen van de nieuwe IS, was om er een auto van te maken die uitblonk in het communiceren met de bestuurder, ongeacht de wegomstandigheden of rijsituatie”, zegt hoofdingenieur Naoki Kobayashi. “We wilden de nieuwe IS een compacte Lexus-sportsedan maken die rijcomfort van hoge kwaliteit biedt en een hoge mate van voertuigcontrole biedt.”
Rijcontrole
De Lexus IS zag het levenslicht in het vorig jaar geopende Toyota Technical Center Shimoyama, nabij het hoofdkantoor van Lexus. Het complex heeft een testbaan met landweggetjes die zijn geïnspireerd op de Duitse Nürburgring Nordschleife. Lexus’ circuit is echter dik vijf kilometer lang, maar kent een hoogteverschil van liefst 75 meter met een scala aan bochten. De IS is het eerste model dat op het circuit is ontwikkeld en afgesteld. De toekomstige modellen ondergaan dezelfde testsessies. In dat opzicht is de IS de voorbode voor alle volgende types als het gaat om rijdynamiek, zo blijkt. Lexus spreekt van een betere balans, een verfijnde rijcontrole, lineaire besturing en verbeterde remrespons.
De stijvere IS komt er direct ook als sportievere F Sport, zoals we dat van Lexus gewend zijn. Dit maal is er voor de IS F Sport ook een Dynamic Handling Package (met Adaptive Variable Suspension, Torsen limited slip differentieel en lichtere BBS-wielen) beschikbaar, die de sportsedan meer karakter moet geven. Lexus zet die versie voor het eerst sinds de introductie van de IS op 19-inch wielen. Het grote schoeisel is louter voor de topversies. 18-inch is op de reguliere types standaard.
Gewichtsreductie
Achter de wielen schuilen veren die 20% lichter zijn dan op het bestaande model en de draagarmen zijn nu van aluminium vervaardigd in plaats van staal. Het resulteert in een lager gewicht, 18% om precies te zijn. De stabilisatorstang is geoptimaliseerd in dikte en stijfheid, maar weegt 17% minder.
Brede mix aan aandrijflijnen
De genoemde F Sport komt er als IS 350 met een ruim 310 pk sterke 3,5 liter V6-benzinemotor. Verder vermeldt de prijslijst bij de marktintroductie een achterwielaangedreven IS 300 met 2.0-viercilinder turbomotor (ongeveer 250 pk) en een vierwielaangedreven IS 300 met meer dan 260 pk sterke 3.5 V6-motor. Het topmodel IS 350 is er als achterwielaandrijver met een achttrapsautmaat en als vierwielaandrijver met een zestrapsautomaat.
Lexus IS F-sport
De IS F Sport is te herkennen aan een afwijkende voorbumper, achterbumper en grille-omlijsting en hij beschikt over een achterspoiler, F SPORT 19 inch wielen, uitlaatsysteem en diffuser. De nieuwste IS an sich heeft een hertekend ontwerp, waarin je echter direct de IS haalt. De grille is een evolutie van het bestaande ontwerpen kent nu een driedimensionale structuur.
‘Wereldwijd’
De nieuwe Lexus IS gaat komende herfst in de verkoop, maar dus niet in Europa. In totaliteit komt de IS op 40 markten wereldwijd, waaronder de Verenigde Staten en Japan.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk